Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu

Majlis perkahwinan mempunyai signifikan dalam kehidupan orang Melayu sehingga menyebabkan kepenggunaan dalam perlaksanaannya menjadi komoditi perdagangan. Kepenggunaan dalam majlis perkahwinan telah mengalami evolusi dan mewujudkan kelas sosial. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membincangkan se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin,, Muhammad Ridhwan Sarifin,, Mohamad Fauzi Sukimi,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15490/1/38568-125932-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15490/
http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1256
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.15490
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.154902020-10-30T15:35:13Z http://journalarticle.ukm.my/15490/ Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin, Muhammad Ridhwan Sarifin, Mohamad Fauzi Sukimi, Majlis perkahwinan mempunyai signifikan dalam kehidupan orang Melayu sehingga menyebabkan kepenggunaan dalam perlaksanaannya menjadi komoditi perdagangan. Kepenggunaan dalam majlis perkahwinan telah mengalami evolusi dan mewujudkan kelas sosial. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membincangkan sejauh mana komoditi yang digunakan memberi kesan ke atas kelas sosial orang Melayu. Artikel ini bertujuan pertama, mengetahui kepenggunaan dalam perkahwinan impian orang Melayu. Kedua, menjelaskan hubungan kepenggunaan dengan kesedaran kelas sosial. Dapatan kajian ini dianalisis menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah temu bual mendalam ke atas 12 pengantin perempuan yang telah melaksanakan majlis perkahwinan mereka di Kampung Melayu Seri Wira Damai, Kuala Lumpur. Soalan temu bual adalah berkaitan dengan kepenggunaan berdasarkan Teori Konsumerisme. Hasil kajian mendapati kepenggunaan perkahwinan orang Melayu mengambil kira konsumerisme seperti tema perkahwinan, lokasi perkahwinan, kanopi perkahwinan, barang hantaran, cenderamata perkahwinan, inai dan kad perkahwinan. Seterusnya, kepenggunaan dalam majlis perkahwinan impian adalah untuk meningkatkan kesedaran kelas sosial pengantin di dalam masyarakat. Tahap kewangan mempengaruhi perkahwinan impian dalam meningkatkan kesedaran kelas sosial. Perkahwinan impian orang Melayu telah membentuk budaya konsumerisme. Ia dikaitkan dengan aktiviti konsumsi yang dipengaruh oleh elemen yang penting iaitu golongan kapitalis dalam mencipta pasaran baharu bagi mendidik pengguna menjadi pengguna tegar dan impian untuk mendapatkan sesuatu komoditi dalam membentuk majlis perkahwinan impian. Keseluruhanya kepenggunaaan komoditi dalam melaksanakan majlis perkahwinan mempengaruhi peningkatan kesedaran kelas sosial. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15490/1/38568-125932-1-PB.pdf Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin, and Muhammad Ridhwan Sarifin, and Mohamad Fauzi Sukimi, (2020) Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu. AKADEMIKA, 90 (1 (SI)). pp. 35-49. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1256
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Majlis perkahwinan mempunyai signifikan dalam kehidupan orang Melayu sehingga menyebabkan kepenggunaan dalam perlaksanaannya menjadi komoditi perdagangan. Kepenggunaan dalam majlis perkahwinan telah mengalami evolusi dan mewujudkan kelas sosial. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membincangkan sejauh mana komoditi yang digunakan memberi kesan ke atas kelas sosial orang Melayu. Artikel ini bertujuan pertama, mengetahui kepenggunaan dalam perkahwinan impian orang Melayu. Kedua, menjelaskan hubungan kepenggunaan dengan kesedaran kelas sosial. Dapatan kajian ini dianalisis menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah temu bual mendalam ke atas 12 pengantin perempuan yang telah melaksanakan majlis perkahwinan mereka di Kampung Melayu Seri Wira Damai, Kuala Lumpur. Soalan temu bual adalah berkaitan dengan kepenggunaan berdasarkan Teori Konsumerisme. Hasil kajian mendapati kepenggunaan perkahwinan orang Melayu mengambil kira konsumerisme seperti tema perkahwinan, lokasi perkahwinan, kanopi perkahwinan, barang hantaran, cenderamata perkahwinan, inai dan kad perkahwinan. Seterusnya, kepenggunaan dalam majlis perkahwinan impian adalah untuk meningkatkan kesedaran kelas sosial pengantin di dalam masyarakat. Tahap kewangan mempengaruhi perkahwinan impian dalam meningkatkan kesedaran kelas sosial. Perkahwinan impian orang Melayu telah membentuk budaya konsumerisme. Ia dikaitkan dengan aktiviti konsumsi yang dipengaruh oleh elemen yang penting iaitu golongan kapitalis dalam mencipta pasaran baharu bagi mendidik pengguna menjadi pengguna tegar dan impian untuk mendapatkan sesuatu komoditi dalam membentuk majlis perkahwinan impian. Keseluruhanya kepenggunaaan komoditi dalam melaksanakan majlis perkahwinan mempengaruhi peningkatan kesedaran kelas sosial.
format Article
author Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin,
Muhammad Ridhwan Sarifin,
Mohamad Fauzi Sukimi,
spellingShingle Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin,
Muhammad Ridhwan Sarifin,
Mohamad Fauzi Sukimi,
Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu
author_facet Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin,
Muhammad Ridhwan Sarifin,
Mohamad Fauzi Sukimi,
author_sort Mohd Khairuddin Mohad Sallehuddin,
title Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu
title_short Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu
title_full Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu
title_fullStr Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu
title_full_unstemmed Konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu
title_sort konsumerisme dan kelas sosial dalam majlis perkahwinan masyarakat melayu
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/15490/1/38568-125932-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15490/
http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1256
_version_ 1683231751492599808
score 13.160551