Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi
Kajian berbentuk kualitatif ini merupakan kajian tindakan yang bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak dalam karangan autobiografi dengan menggunakan teknik lakaran bersama peta alir i-Think. Responden kajian terdiri daripada empat orang murid Tah...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/14520/1/188-362-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/14520/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.14520 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.145202020-04-29T03:39:49Z http://journalarticle.ukm.my/14520/ Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi Ahmad Fikri Ab. Rahman, Zamri Mahamod, Kajian berbentuk kualitatif ini merupakan kajian tindakan yang bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak dalam karangan autobiografi dengan menggunakan teknik lakaran bersama peta alir i-Think. Responden kajian terdiri daripada empat orang murid Tahun 4 yang diwakili oleh dua orang murid lelaki dan dua orang murid perempuan. Data dikumpulkan melalui analisis dokumen sebelum dan selepas intervensi dijalankan, pemerhatian semasa proses intervensi dijalankan dan disokong oleh data temu bual. Data dianalisis secara kualitatif untuk menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan teknik lakaran bersama peta alir i-Think mampu meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi. Murid bermotivasi mempelajari karangan, menjana imaginasi dan kreativiti murid, memperbaiki amalan pengajaran guru, meningkatkan prestasi mata pelajaran Bahasa Melayu serta membudayakan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) di sekolah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14520/1/188-362-1-SM.pdf Ahmad Fikri Ab. Rahman, and Zamri Mahamod, (2019) Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 9 (1). pp. 12-22. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian berbentuk kualitatif ini merupakan kajian tindakan yang bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak dalam karangan autobiografi dengan menggunakan teknik lakaran bersama peta alir i-Think. Responden kajian terdiri daripada empat orang murid Tahun 4 yang diwakili oleh dua orang murid lelaki dan dua orang murid perempuan. Data dikumpulkan melalui analisis dokumen sebelum dan selepas intervensi dijalankan, pemerhatian semasa proses intervensi dijalankan dan disokong oleh data temu bual. Data dianalisis secara kualitatif untuk menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan teknik lakaran bersama peta alir i-Think mampu meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi. Murid bermotivasi mempelajari karangan, menjana imaginasi dan kreativiti murid, memperbaiki amalan pengajaran guru, meningkatkan prestasi mata pelajaran Bahasa Melayu serta membudayakan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) di sekolah. |
format |
Article |
author |
Ahmad Fikri Ab. Rahman, Zamri Mahamod, |
spellingShingle |
Ahmad Fikri Ab. Rahman, Zamri Mahamod, Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi |
author_facet |
Ahmad Fikri Ab. Rahman, Zamri Mahamod, |
author_sort |
Ahmad Fikri Ab. Rahman, |
title |
Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi |
title_short |
Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi |
title_full |
Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi |
title_fullStr |
Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi |
title_full_unstemmed |
Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi |
title_sort |
teknik lakaran bersama peta alir i-think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik lun bawang dalam karangan autobiografi |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/14520/1/188-362-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/14520/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54 |
_version_ |
1665895641731039232 |
score |
13.160551 |