Teknik lakaran bersama peta alir i-Think meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi

Kajian berbentuk kualitatif ini merupakan kajian tindakan yang bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak dalam karangan autobiografi dengan menggunakan teknik lakaran bersama peta alir i-Think. Responden kajian terdiri daripada empat orang murid Tah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Fikri Ab. Rahman,, Zamri Mahamod,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14520/1/188-362-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14520/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian berbentuk kualitatif ini merupakan kajian tindakan yang bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak dalam karangan autobiografi dengan menggunakan teknik lakaran bersama peta alir i-Think. Responden kajian terdiri daripada empat orang murid Tahun 4 yang diwakili oleh dua orang murid lelaki dan dua orang murid perempuan. Data dikumpulkan melalui analisis dokumen sebelum dan selepas intervensi dijalankan, pemerhatian semasa proses intervensi dijalankan dan disokong oleh data temu bual. Data dianalisis secara kualitatif untuk menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan teknik lakaran bersama peta alir i-Think mampu meningkatkan kemahiran menjana idea murid etnik Lun Bawang dalam karangan autobiografi. Murid bermotivasi mempelajari karangan, menjana imaginasi dan kreativiti murid, memperbaiki amalan pengajaran guru, meningkatkan prestasi mata pelajaran Bahasa Melayu serta membudayakan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) di sekolah.