Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu

Kajian tinjauan melalui soal selidik dijalankan terhadap guru-guru Bahasa Melayu yang terlibat dengan bimbingan SISC+ di Zon Bangsar dan Pudu. Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi guru-guru yang dibimbing terhadap profesionalisme jurulatih SISC+; mengenal pasti amalan bimbingan yang di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sarabiah Jusoh,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11835/1/165-319-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11835/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11835
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.118352018-07-07T03:28:43Z http://journalarticle.ukm.my/11835/ Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu Sarabiah Jusoh, Kajian tinjauan melalui soal selidik dijalankan terhadap guru-guru Bahasa Melayu yang terlibat dengan bimbingan SISC+ di Zon Bangsar dan Pudu. Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi guru-guru yang dibimbing terhadap profesionalisme jurulatih SISC+; mengenal pasti amalan bimbingan yang dilaksanakan oleh jurulatih SISC+; dan mengenal pasti keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ terhadap pengajaran guru bahasa Melayu. Seramai 64 guru daripada 18 buah sekolah di zon Bangsar dan Pudu telah terlibat untuk menjayakan kajian ini. Kebolehpercayaan instrumen kajian menggunakan alpha Cronbach untuk amalan ialah 0.776 dan keberkesanan bimbingan ialah 0.814. Data dikumpul secara kuantitatif dan dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Min, kekerapan dan peratusan digunakan dalam menganalisis data. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru-guru bahasa Melayu yang dibimbing mempunyai persepsi yang positif terhadap bimbingan jurulatih SISC+; amalan bimbingan yang dilaksanakan oleh jurulatih SISC+ juga tinggi; dan bimbingan yang diberikan berkesan dalam meningkatkan kualiti pengajaran guru yang dibimbing. Justeru, kajian ini mendapati bahawa amalan dan bimbingan yang dilakukan oleh SISC+ terhadap guru-guru bahasa Melayu adalah berkesan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11835/1/165-319-1-SM.pdf Sarabiah Jusoh, (2018) Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (1). pp. 42-52. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian tinjauan melalui soal selidik dijalankan terhadap guru-guru Bahasa Melayu yang terlibat dengan bimbingan SISC+ di Zon Bangsar dan Pudu. Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi guru-guru yang dibimbing terhadap profesionalisme jurulatih SISC+; mengenal pasti amalan bimbingan yang dilaksanakan oleh jurulatih SISC+; dan mengenal pasti keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ terhadap pengajaran guru bahasa Melayu. Seramai 64 guru daripada 18 buah sekolah di zon Bangsar dan Pudu telah terlibat untuk menjayakan kajian ini. Kebolehpercayaan instrumen kajian menggunakan alpha Cronbach untuk amalan ialah 0.776 dan keberkesanan bimbingan ialah 0.814. Data dikumpul secara kuantitatif dan dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Min, kekerapan dan peratusan digunakan dalam menganalisis data. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru-guru bahasa Melayu yang dibimbing mempunyai persepsi yang positif terhadap bimbingan jurulatih SISC+; amalan bimbingan yang dilaksanakan oleh jurulatih SISC+ juga tinggi; dan bimbingan yang diberikan berkesan dalam meningkatkan kualiti pengajaran guru yang dibimbing. Justeru, kajian ini mendapati bahawa amalan dan bimbingan yang dilakukan oleh SISC+ terhadap guru-guru bahasa Melayu adalah berkesan.
format Article
author Sarabiah Jusoh,
spellingShingle Sarabiah Jusoh,
Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu
author_facet Sarabiah Jusoh,
author_sort Sarabiah Jusoh,
title Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu
title_short Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu
title_full Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu
title_fullStr Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih SISC+ dari perspektif guru Bahasa Melayu
title_sort persepsi, amalan dan keberkesanan bimbingan jurulatih sisc+ dari perspektif guru bahasa melayu
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/11835/1/165-319-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11835/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47
_version_ 1643738616530206720
score 13.160551