Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia
Kertas kerja ini membentangkan hasil dapatan kajian keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di beberapa buah institusipengajian tinggi awam di Malaysia. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan yang menggunukan jumlah sampel serumai 1558 orang siswazah tahun dua, tiga dun empat dari Universi...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
ASEAN Universities Consortium of Entrepreneurship Education (AUCEE)
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/2966/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean666.pdf http://repo.uum.edu.my/2966/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.2966 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.29662017-05-04T00:19:46Z http://repo.uum.edu.my/2966/ Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia Buang, Nor Aishah Raduan, Ismail Hashim, Norashidah LB2300 Higher Education Kertas kerja ini membentangkan hasil dapatan kajian keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di beberapa buah institusipengajian tinggi awam di Malaysia. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan yang menggunukan jumlah sampel serumai 1558 orang siswazah tahun dua, tiga dun empat dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia(UPM), Universiti lnstitut Teknologi MARA (Uitm), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM). Analisis statistic deskriptif dun inferensi digunakan. Analisis mendapati responden bersetuju pada tahap sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.20;pelajar UUM min skor = 3.16; pelajar UKM min skor = 3.03 dan pelajar UiTM min skor = 3.03) bahawa pelajar universiti perlu mempunyai aspirasi keusahawanan (61.1 %). Analisis samada universiti bertanggungiawab menyediakan Universiti mendapati majoriti responden bersetuju pada tahap sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.26; pelajar UKM rnin skor = 3.13; pelujar UUM min skor = 3.11 dan pelajar UiTM min skor = 3.10).Alasan kepada keperluan perlaksanaan pendidikan keusahawanan secara formal mendapati responden bersetuju bahawa perlaksanaan pendidikan keusahawanan secara formal adalah perlu tetapi sekadar untuk mendapat pengetahuan dun kemahiran tambahan (91.1 %) sahaja. Saluran pendidikan mendapati responden bersetuju bahawa saluran pendidikan keusahawanan yang paling sesuai dilaksanakan ialah kerja lapangan (59.3%), lawatan (on-site visit) (57.1%), latihan industri atau praktikum(63.2%), aktiviti ko-kurikulum seperti karnival, ekspo utau pertandingan (73.3%),kelab atau persatuan keusahawanan (71.7%) dan Pusat Pembangunan Usahawan Siswa (73.5%). Analisis pembangunan pensyarah pendidikan keusahawanan yang kompeten mendapati respanden bersetuju (responden UM (min skor = 3.23), UUM (min skor = 3.12), dan UiTM (min skor = 3.10) pada tahap sederhana tinggi dun responden UKM (min skor = 3.00) bersetuju pada tahap sederhana rendah keperluan pensyarah pendidikan keusahawanan di setiap fakulti untuk mengajar pelajar kursus pendidikan keusahawanan (51.1 %). Rumusannya, pelajar univeriti masih tidak memilih kerjaya keusahawanan sebagai kerjaya utama iaitu hanya sebagai kerjaya alternatif dan hanya bersetuju untuk belajar tentang keusahawanan di universiti secara sederhana sahaja dan belajar pendidikan keusahawanan secara eksplorasi (melalui aktiviti kerja lapangan dan ko-kurikulum) bukan dalam kelas secara formal. ASEAN Universities Consortium of Entrepreneurship Education (AUCEE) Ismail, Dahlan Yahya , Mohd Azlan Latif, Abdul Aziz Zalazilah, Mohd Hanizan Hamidon, Syahirah Jaafar, Mohd Khairi 2010 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2966/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean666.pdf Buang, Nor Aishah and Raduan, Ismail and Hashim, Norashidah (2010) Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia. In: The First Seminar On: Entrepreneurship and Societal Development in Asean (ISE-SODA 2010) "Achieving Regional Growth through Entrepreneurship Education", 27th February-1st March 2010, City Bayview Hotel Langkawi. ASEAN Universities Consortium of Entrepreneurship Education (AUCEE), pp. 108-115. ISBN 983-2078-36-4 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Buang, Nor Aishah Raduan, Ismail Hashim, Norashidah Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia |
description |
Kertas kerja ini membentangkan hasil dapatan kajian keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di beberapa buah institusipengajian tinggi awam di Malaysia. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan yang menggunukan jumlah sampel serumai 1558 orang siswazah tahun dua, tiga dun empat dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia(UPM), Universiti lnstitut Teknologi MARA (Uitm), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM). Analisis statistic deskriptif dun inferensi digunakan. Analisis mendapati responden bersetuju pada tahap sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.20;pelajar UUM min skor = 3.16; pelajar UKM min skor = 3.03 dan pelajar UiTM min skor = 3.03) bahawa pelajar universiti perlu mempunyai aspirasi keusahawanan (61.1 %). Analisis samada universiti bertanggungiawab menyediakan Universiti mendapati majoriti responden bersetuju pada tahap
sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.26; pelajar UKM rnin skor = 3.13; pelujar UUM min
skor = 3.11 dan pelajar UiTM min skor = 3.10).Alasan kepada keperluan perlaksanaan pendidikan keusahawanan secara formal mendapati responden bersetuju bahawa perlaksanaan
pendidikan keusahawanan secara formal adalah perlu tetapi sekadar untuk mendapat pengetahuan dun kemahiran tambahan (91.1 %) sahaja. Saluran pendidikan mendapati responden bersetuju bahawa saluran pendidikan keusahawanan yang paling sesuai dilaksanakan ialah kerja lapangan (59.3%), lawatan (on-site visit) (57.1%), latihan industri atau praktikum(63.2%), aktiviti ko-kurikulum seperti karnival, ekspo utau pertandingan (73.3%),kelab atau persatuan keusahawanan (71.7%) dan Pusat Pembangunan Usahawan Siswa (73.5%). Analisis pembangunan pensyarah pendidikan keusahawanan yang kompeten mendapati respanden
bersetuju (responden UM (min skor = 3.23), UUM (min skor = 3.12), dan UiTM (min skor = 3.10) pada tahap sederhana tinggi dun responden UKM (min skor = 3.00) bersetuju pada tahap sederhana rendah keperluan pensyarah pendidikan keusahawanan di setiap fakulti untuk mengajar pelajar kursus pendidikan keusahawanan (51.1 %). Rumusannya, pelajar univeriti masih tidak memilih kerjaya keusahawanan sebagai kerjaya utama iaitu hanya sebagai kerjaya
alternatif dan hanya bersetuju untuk belajar tentang keusahawanan di universiti secara sederhana sahaja dan belajar pendidikan keusahawanan secara eksplorasi (melalui aktiviti kerja lapangan dan ko-kurikulum) bukan dalam kelas secara formal. |
author2 |
Ismail, Dahlan |
author_facet |
Ismail, Dahlan Buang, Nor Aishah Raduan, Ismail Hashim, Norashidah |
format |
Book Section |
author |
Buang, Nor Aishah Raduan, Ismail Hashim, Norashidah |
author_sort |
Buang, Nor Aishah |
title |
Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia |
title_short |
Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia |
title_full |
Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia |
title_fullStr |
Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia |
title_sort |
keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di malaysia |
publisher |
ASEAN Universities Consortium of Entrepreneurship Education (AUCEE) |
publishDate |
2010 |
url |
http://repo.uum.edu.my/2966/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean666.pdf http://repo.uum.edu.my/2966/ |
_version_ |
1644278377941565440 |
score |
13.209306 |