Keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia
Kertas kerja ini membentangkan hasil dapatan kajian keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di beberapa buah institusipengajian tinggi awam di Malaysia. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan yang menggunukan jumlah sampel serumai 1558 orang siswazah tahun dua, tiga dun empat dari Universi...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
ASEAN Universities Consortium of Entrepreneurship Education (AUCEE)
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/2966/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean666.pdf http://repo.uum.edu.my/2966/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kertas kerja ini membentangkan hasil dapatan kajian keperluan pendidikan keusahawanan secara formal di beberapa buah institusipengajian tinggi awam di Malaysia. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan yang menggunukan jumlah sampel serumai 1558 orang siswazah tahun dua, tiga dun empat dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia(UPM), Universiti lnstitut Teknologi MARA (Uitm), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM). Analisis statistic deskriptif dun inferensi digunakan. Analisis mendapati responden bersetuju pada tahap sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.20;pelajar UUM min skor = 3.16; pelajar UKM min skor = 3.03 dan pelajar UiTM min skor = 3.03) bahawa pelajar universiti perlu mempunyai aspirasi keusahawanan (61.1 %). Analisis samada universiti bertanggungiawab menyediakan Universiti mendapati majoriti responden bersetuju pada tahap
sederhana tinggi (pelajar UM rnin skor = 3.26; pelajar UKM rnin skor = 3.13; pelujar UUM min
skor = 3.11 dan pelajar UiTM min skor = 3.10).Alasan kepada keperluan perlaksanaan pendidikan keusahawanan secara formal mendapati responden bersetuju bahawa perlaksanaan
pendidikan keusahawanan secara formal adalah perlu tetapi sekadar untuk mendapat pengetahuan dun kemahiran tambahan (91.1 %) sahaja. Saluran pendidikan mendapati responden bersetuju bahawa saluran pendidikan keusahawanan yang paling sesuai dilaksanakan ialah kerja lapangan (59.3%), lawatan (on-site visit) (57.1%), latihan industri atau praktikum(63.2%), aktiviti ko-kurikulum seperti karnival, ekspo utau pertandingan (73.3%),kelab atau persatuan keusahawanan (71.7%) dan Pusat Pembangunan Usahawan Siswa (73.5%). Analisis pembangunan pensyarah pendidikan keusahawanan yang kompeten mendapati respanden
bersetuju (responden UM (min skor = 3.23), UUM (min skor = 3.12), dan UiTM (min skor = 3.10) pada tahap sederhana tinggi dun responden UKM (min skor = 3.00) bersetuju pada tahap sederhana rendah keperluan pensyarah pendidikan keusahawanan di setiap fakulti untuk mengajar pelajar kursus pendidikan keusahawanan (51.1 %). Rumusannya, pelajar univeriti masih tidak memilih kerjaya keusahawanan sebagai kerjaya utama iaitu hanya sebagai kerjaya
alternatif dan hanya bersetuju untuk belajar tentang keusahawanan di universiti secara sederhana sahaja dan belajar pendidikan keusahawanan secara eksplorasi (melalui aktiviti kerja lapangan dan ko-kurikulum) bukan dalam kelas secara formal. |
---|