Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum

Matlamat Pembangunan Lestari atau Sustainable Development Goals (SDGs) telah menjadi agenda global sejak diperkenalkan pada awal tahun 2016 dimana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nation) menggariskan 17 matlamat yang perlu dicapai oleh semua negara bangsa menjelang 2030. Dikenali sebagai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Yaakob, Mohd Faiz, Yusof, Mat Rahimi, Mohd Nawi, Mohd Aliff
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2021
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/1/14344.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.29656
record_format eprints
spelling my.uum.repo.296562023-07-31T08:55:05Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/ Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum Mohd Yaakob, Mohd Faiz Yusof, Mat Rahimi Mohd Nawi, Mohd Aliff L Education (General) Matlamat Pembangunan Lestari atau Sustainable Development Goals (SDGs) telah menjadi agenda global sejak diperkenalkan pada awal tahun 2016 dimana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nation) menggariskan 17 matlamat yang perlu dicapai oleh semua negara bangsa menjelang 2030. Dikenali sebagai agenda tindakan untuk kemakmuran manusia, SDGs adalah kesinambungan daripada Matlamat Pembangunan Millennium (Millennium Development Goals- MDGs) dan merangkumi semua isu pembangunan lestari. Kaedah Penyelidikan- Kaedah penyelidikan kajian menggunakan Design Development Research (DDR) Kaedah ini terbahagi kepada tiga fasa utama Fasa 1: Analisis keperluan Fasa 2: Reka bentuk dan Pembangunan Modul Fasa 3: Penilaian Modul Hasil Penyelidikan- Daripada hasil penyelidikan, Model Geo-Education berjaya dibangunkan setelah melalui fasa penyelidikan. Selain itu, dapatan kajian ini diharap dapat menjadi panduan kepada guru ke arah pelaksanaan konsep Geo-Education dalam pendidikan melalui elemen merentas kurikulum sekali gus pendekatan Education Sustainable Development (ESD) dapat diaplikasikan. Lima konstruk dalam model mampu memberi pendedahan kepada pelajar tentang kesedaran terhadap kelastarian alam sekitar melalui tingkah laku yang telah dikenal pasti.enemuan dan sumbangan modul GeoEducation berjaya diterbitkan sebagai modul. UUM 2021 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/1/14344.pdf Mohd Yaakob, Mohd Faiz and Yusof, Mat Rahimi and Mohd Nawi, Mohd Aliff (2021) Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum. Technical Report. UUM. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd Yaakob, Mohd Faiz
Yusof, Mat Rahimi
Mohd Nawi, Mohd Aliff
Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
description Matlamat Pembangunan Lestari atau Sustainable Development Goals (SDGs) telah menjadi agenda global sejak diperkenalkan pada awal tahun 2016 dimana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nation) menggariskan 17 matlamat yang perlu dicapai oleh semua negara bangsa menjelang 2030. Dikenali sebagai agenda tindakan untuk kemakmuran manusia, SDGs adalah kesinambungan daripada Matlamat Pembangunan Millennium (Millennium Development Goals- MDGs) dan merangkumi semua isu pembangunan lestari. Kaedah Penyelidikan- Kaedah penyelidikan kajian menggunakan Design Development Research (DDR) Kaedah ini terbahagi kepada tiga fasa utama Fasa 1: Analisis keperluan Fasa 2: Reka bentuk dan Pembangunan Modul Fasa 3: Penilaian Modul Hasil Penyelidikan- Daripada hasil penyelidikan, Model Geo-Education berjaya dibangunkan setelah melalui fasa penyelidikan. Selain itu, dapatan kajian ini diharap dapat menjadi panduan kepada guru ke arah pelaksanaan konsep Geo-Education dalam pendidikan melalui elemen merentas kurikulum sekali gus pendekatan Education Sustainable Development (ESD) dapat diaplikasikan. Lima konstruk dalam model mampu memberi pendedahan kepada pelajar tentang kesedaran terhadap kelastarian alam sekitar melalui tingkah laku yang telah dikenal pasti.enemuan dan sumbangan modul GeoEducation berjaya diterbitkan sebagai modul.
format Monograph
author Mohd Yaakob, Mohd Faiz
Yusof, Mat Rahimi
Mohd Nawi, Mohd Aliff
author_facet Mohd Yaakob, Mohd Faiz
Yusof, Mat Rahimi
Mohd Nawi, Mohd Aliff
author_sort Mohd Yaakob, Mohd Faiz
title Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
title_short Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
title_full Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
title_fullStr Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
title_full_unstemmed Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
title_sort pembangunan & penilaian modul geo-education bagi kegunaan guru pelatih uum semasa praktikum
publisher UUM
publishDate 2021
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/1/14344.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/
_version_ 1773546685534830592
score 13.160551