Pembangunan & Penilaian Modul Geo-Education Bagi Kegunaan Guru Pelatih UUM Semasa Praktikum
Matlamat Pembangunan Lestari atau Sustainable Development Goals (SDGs) telah menjadi agenda global sejak diperkenalkan pada awal tahun 2016 dimana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nation) menggariskan 17 matlamat yang perlu dicapai oleh semua negara bangsa menjelang 2030. Dikenali sebagai...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
UUM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/1/14344.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29656/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Matlamat Pembangunan Lestari atau Sustainable Development Goals (SDGs) telah menjadi agenda
global sejak diperkenalkan pada awal tahun 2016 dimana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United
Nation) menggariskan 17 matlamat yang perlu dicapai oleh semua negara bangsa menjelang 2030.
Dikenali sebagai agenda tindakan untuk kemakmuran manusia, SDGs adalah kesinambungan
daripada Matlamat Pembangunan Millennium (Millennium Development Goals- MDGs) dan
merangkumi semua isu pembangunan lestari.
Kaedah Penyelidikan- Kaedah penyelidikan kajian menggunakan Design Development Research
(DDR) Kaedah ini terbahagi kepada tiga fasa utama
Fasa 1: Analisis keperluan
Fasa 2: Reka bentuk dan Pembangunan Modul
Fasa 3: Penilaian Modul
Hasil Penyelidikan- Daripada hasil penyelidikan, Model Geo-Education berjaya dibangunkan setelah melalui fasa penyelidikan. Selain itu, dapatan kajian ini diharap dapat menjadi panduan kepada guru ke arah pelaksanaan konsep Geo-Education dalam pendidikan melalui elemen merentas kurikulum sekali gus pendekatan Education Sustainable Development (ESD) dapat diaplikasikan. Lima konstruk dalam model mampu memberi pendedahan kepada pelajar tentang kesedaran terhadap kelastarian alam sekitar melalui tingkah laku yang telah dikenal pasti.enemuan dan sumbangan modul GeoEducation berjaya diterbitkan sebagai modul. |
---|