Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik

Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang muda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Veloo, Arsaythamby, Awang Hashim, Rosna
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2904/1/paper2arsay.pdf
http://repo.uum.edu.my/2904/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.2904
record_format eprints
spelling my.uum.repo.29042016-12-07T06:25:59Z http://repo.uum.edu.my/2904/ Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik Veloo, Arsaythamby Awang Hashim, Rosna LB Theory and practice of education QA Mathematics Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993). 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2904/1/paper2arsay.pdf Veloo, Arsaythamby and Awang Hashim, Rosna (2004) Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
QA Mathematics
spellingShingle LB Theory and practice of education
QA Mathematics
Veloo, Arsaythamby
Awang Hashim, Rosna
Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
description Kita selalu bertanyakan soalan “mengapakah di antara pelajar terdapat pencapaian yang berbeza dalam sesuatu mata pelajaran?”. Dalam matematik umpamanya ada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dan ada pula yang terus tercicir dalam menguasai mata pelajaran ini walaupun tajuk-tajuk yang mudah. Terdapat perbezaan antara cara pelajar mengamati dan mempelajari matematik kerana setiap individu mempelajari dan memproses maklumat matematik secara tersendiri. Beberapa sebab telah diutarakan tentang perbezaan pencapaian matematik dan antaranya ialah individu mempunyai orientasi pembelajaran matematik yang berlainan, unik dan tersendiri (Berita Matematik, 1993).
format Conference or Workshop Item
author Veloo, Arsaythamby
Awang Hashim, Rosna
author_facet Veloo, Arsaythamby
Awang Hashim, Rosna
author_sort Veloo, Arsaythamby
title Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_short Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_full Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_fullStr Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_full_unstemmed Kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
title_sort kesahan, kebolehpercayaan dan kebiasan alat ukur orientasi pembelajaran matematik
publishDate 2004
url http://repo.uum.edu.my/2904/1/paper2arsay.pdf
http://repo.uum.edu.my/2904/
_version_ 1644278362177273856
score 13.18916