Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir (pengetua, penolong kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid(HEM), Guru kanan bidang, Penolong Kanan Kokurikulum) dan masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan komputer, serta sikap mereka terhadap pe...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/2810/1/TAHAP_PENGGUNAAN_KOMPUTER_GURU-GURU_PENTADBIR_SEK._MENENGAH_DI_MALAYSIA_KAJIAN_KES_DI_KINTA_PERAK.pdf http://repo.uum.edu.my/2810/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.2810 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.28102011-05-16T08:58:01Z http://repo.uum.edu.my/2810/ Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak Lee, Yam Bee Ahmad, Nazirmuddin LC Special aspects of education Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir (pengetua, penolong kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid(HEM), Guru kanan bidang, Penolong Kanan Kokurikulum) dan masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan komputer, serta sikap mereka terhadap penggunaan komputer dalam proses pengurusan dan pentadbiran sekolah. Soal selidik yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasar soal selidik yang diguna pakai oleh Mariatun Mohd. Said (1997). Manakala responden kajian adalah terdiri daripada 119 di kalangan guru pentadbir sekolah di Kinta, Perak. Hasil kajian tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir ialah min=2.269, sd=1.212. Keputusan ujian crosstabs, berdasarkan khi kuasa dua (p< 0.05) menunjukkan terdapat kebergantungan yang signifikan di antara jawatan, pengalaman dan kemahiran mengguna komputer, penyertaan kursus, dan pemilikan komputer dengan tahap penggunaan komputer. Keputusan ujian t sampel tidak bersandar mendapati wujud perbezaan yang signifikan di antara penyertaan kursus komputer dengan dimensi sikap keyakinan [t(117) = 2.424, p = 0.003 p<0.05], keseronokan [t(117) = 2.525, p = 0.013 p<0.05], sokongan [t(117) = 2.424, p = 0.017 p<0.05]. Analisis Anova sehala pula mendapati wujud hubungan yang signifikan di antara pengalaman mengguna komputer dengan dimensi sikap ‘keyakinan’ [F(4,114) = 23.664, <0.05], ‘keseronokan’ [F(4,114) = 27.336, p<0.05], dan ‘kerisauan’ [F(4,114) = 10.808, p=0.05]. Dapatan kajian menunjukkan tidak wujud kebergantungan signifikan (p<0.05) di antara lokasi dan gred sekolah, jantina, dan umur dengan tahap penggunaan komputer. Analisis kekerapan (peratus) menunjukkan masalah utama penggunaan komputer dalam pengurusan sekolah di sekolah-sekolah kajian adalah tiada satu sistem pengurusan yang seragam untuk semua sekolah. 2009 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2810/1/TAHAP_PENGGUNAAN_KOMPUTER_GURU-GURU_PENTADBIR_SEK._MENENGAH_DI_MALAYSIA_KAJIAN_KES_DI_KINTA_PERAK.pdf Lee, Yam Bee and Ahmad, Nazirmuddin (2009) Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak. In: Seminar Antarabangsa Pendidikan ICT Bernuansa Islami, 19-20 Disember 2009, Banda Acheh, Indonesia. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Lee, Yam Bee Ahmad, Nazirmuddin Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir (pengetua, penolong kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid(HEM), Guru kanan bidang, Penolong Kanan Kokurikulum) dan masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan komputer, serta sikap mereka terhadap penggunaan komputer dalam proses pengurusan dan pentadbiran sekolah. Soal selidik yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasar soal selidik yang diguna pakai oleh Mariatun Mohd. Said (1997). Manakala responden kajian adalah terdiri daripada 119 di kalangan guru pentadbir sekolah di Kinta, Perak. Hasil kajian tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir ialah min=2.269, sd=1.212. Keputusan ujian crosstabs, berdasarkan khi kuasa dua (p< 0.05) menunjukkan terdapat kebergantungan yang signifikan di antara jawatan, pengalaman dan kemahiran mengguna komputer, penyertaan kursus, dan pemilikan komputer dengan tahap penggunaan komputer. Keputusan ujian t sampel tidak bersandar mendapati wujud perbezaan yang signifikan di antara penyertaan kursus komputer dengan dimensi sikap keyakinan [t(117) = 2.424, p = 0.003 p<0.05], keseronokan [t(117) = 2.525, p = 0.013 p<0.05], sokongan [t(117) = 2.424, p = 0.017 p<0.05]. Analisis Anova sehala pula mendapati wujud hubungan yang signifikan di antara pengalaman mengguna komputer dengan dimensi sikap ‘keyakinan’ [F(4,114) = 23.664, <0.05], ‘keseronokan’ [F(4,114) = 27.336, p<0.05], dan ‘kerisauan’ [F(4,114) = 10.808, p=0.05]. Dapatan kajian menunjukkan tidak wujud kebergantungan signifikan (p<0.05) di antara lokasi dan gred sekolah, jantina, dan umur dengan tahap penggunaan komputer. Analisis kekerapan (peratus) menunjukkan masalah utama penggunaan komputer dalam pengurusan sekolah di sekolah-sekolah kajian adalah tiada satu sistem pengurusan yang seragam untuk semua sekolah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Lee, Yam Bee Ahmad, Nazirmuddin |
author_facet |
Lee, Yam Bee Ahmad, Nazirmuddin |
author_sort |
Lee, Yam Bee |
title |
Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak |
title_short |
Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak |
title_full |
Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak |
title_fullStr |
Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak |
title_full_unstemmed |
Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak |
title_sort |
tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di malaysia: satu kajian kes di daerah kinta perak |
publishDate |
2009 |
url |
http://repo.uum.edu.my/2810/1/TAHAP_PENGGUNAAN_KOMPUTER_GURU-GURU_PENTADBIR_SEK._MENENGAH_DI_MALAYSIA_KAJIAN_KES_DI_KINTA_PERAK.pdf http://repo.uum.edu.my/2810/ |
_version_ |
1644278337763278848 |
score |
13.19449 |