Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak

Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir (pengetua, penolong kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid(HEM), Guru kanan bidang, Penolong Kanan Kokurikulum) dan masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan komputer, serta sikap mereka terhadap pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lee, Yam Bee, Ahmad, Nazirmuddin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2810/1/TAHAP_PENGGUNAAN_KOMPUTER_GURU-GURU_PENTADBIR_SEK._MENENGAH_DI_MALAYSIA_KAJIAN_KES_DI_KINTA_PERAK.pdf
http://repo.uum.edu.my/2810/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.2810
record_format eprints
spelling my.uum.repo.28102011-05-16T08:58:01Z http://repo.uum.edu.my/2810/ Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak Lee, Yam Bee Ahmad, Nazirmuddin LC Special aspects of education Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir (pengetua, penolong kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid(HEM), Guru kanan bidang, Penolong Kanan Kokurikulum) dan masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan komputer, serta sikap mereka terhadap penggunaan komputer dalam proses pengurusan dan pentadbiran sekolah. Soal selidik yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasar soal selidik yang diguna pakai oleh Mariatun Mohd. Said (1997). Manakala responden kajian adalah terdiri daripada 119 di kalangan guru pentadbir sekolah di Kinta, Perak. Hasil kajian tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir ialah min=2.269, sd=1.212. Keputusan ujian crosstabs, berdasarkan khi kuasa dua (p< 0.05) menunjukkan terdapat kebergantungan yang signifikan di antara jawatan, pengalaman dan kemahiran mengguna komputer, penyertaan kursus, dan pemilikan komputer dengan tahap penggunaan komputer. Keputusan ujian t sampel tidak bersandar mendapati wujud perbezaan yang signifikan di antara penyertaan kursus komputer dengan dimensi sikap keyakinan [t(117) = 2.424, p = 0.003 p<0.05], keseronokan [t(117) = 2.525, p = 0.013 p<0.05], sokongan [t(117) = 2.424, p = 0.017 p<0.05]. Analisis Anova sehala pula mendapati wujud hubungan yang signifikan di antara pengalaman mengguna komputer dengan dimensi sikap ‘keyakinan’ [F(4,114) = 23.664, <0.05], ‘keseronokan’ [F(4,114) = 27.336, p<0.05], dan ‘kerisauan’ [F(4,114) = 10.808, p=0.05]. Dapatan kajian menunjukkan tidak wujud kebergantungan signifikan (p<0.05) di antara lokasi dan gred sekolah, jantina, dan umur dengan tahap penggunaan komputer. Analisis kekerapan (peratus) menunjukkan masalah utama penggunaan komputer dalam pengurusan sekolah di sekolah-sekolah kajian adalah tiada satu sistem pengurusan yang seragam untuk semua sekolah. 2009 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2810/1/TAHAP_PENGGUNAAN_KOMPUTER_GURU-GURU_PENTADBIR_SEK._MENENGAH_DI_MALAYSIA_KAJIAN_KES_DI_KINTA_PERAK.pdf Lee, Yam Bee and Ahmad, Nazirmuddin (2009) Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak. In: Seminar Antarabangsa Pendidikan ICT Bernuansa Islami, 19-20 Disember 2009, Banda Acheh, Indonesia. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Lee, Yam Bee
Ahmad, Nazirmuddin
Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
description Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir (pengetua, penolong kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid(HEM), Guru kanan bidang, Penolong Kanan Kokurikulum) dan masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan komputer, serta sikap mereka terhadap penggunaan komputer dalam proses pengurusan dan pentadbiran sekolah. Soal selidik yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasar soal selidik yang diguna pakai oleh Mariatun Mohd. Said (1997). Manakala responden kajian adalah terdiri daripada 119 di kalangan guru pentadbir sekolah di Kinta, Perak. Hasil kajian tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir ialah min=2.269, sd=1.212. Keputusan ujian crosstabs, berdasarkan khi kuasa dua (p< 0.05) menunjukkan terdapat kebergantungan yang signifikan di antara jawatan, pengalaman dan kemahiran mengguna komputer, penyertaan kursus, dan pemilikan komputer dengan tahap penggunaan komputer. Keputusan ujian t sampel tidak bersandar mendapati wujud perbezaan yang signifikan di antara penyertaan kursus komputer dengan dimensi sikap keyakinan [t(117) = 2.424, p = 0.003 p<0.05], keseronokan [t(117) = 2.525, p = 0.013 p<0.05], sokongan [t(117) = 2.424, p = 0.017 p<0.05]. Analisis Anova sehala pula mendapati wujud hubungan yang signifikan di antara pengalaman mengguna komputer dengan dimensi sikap ‘keyakinan’ [F(4,114) = 23.664, <0.05], ‘keseronokan’ [F(4,114) = 27.336, p<0.05], dan ‘kerisauan’ [F(4,114) = 10.808, p=0.05]. Dapatan kajian menunjukkan tidak wujud kebergantungan signifikan (p<0.05) di antara lokasi dan gred sekolah, jantina, dan umur dengan tahap penggunaan komputer. Analisis kekerapan (peratus) menunjukkan masalah utama penggunaan komputer dalam pengurusan sekolah di sekolah-sekolah kajian adalah tiada satu sistem pengurusan yang seragam untuk semua sekolah.
format Conference or Workshop Item
author Lee, Yam Bee
Ahmad, Nazirmuddin
author_facet Lee, Yam Bee
Ahmad, Nazirmuddin
author_sort Lee, Yam Bee
title Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
title_short Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
title_full Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
title_fullStr Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
title_full_unstemmed Tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di Malaysia: Satu kajian kes di daerah Kinta Perak
title_sort tahap penggunaan komputer dalam kalangan guru pentadbir sekolah menengah di malaysia: satu kajian kes di daerah kinta perak
publishDate 2009
url http://repo.uum.edu.my/2810/1/TAHAP_PENGGUNAAN_KOMPUTER_GURU-GURU_PENTADBIR_SEK._MENENGAH_DI_MALAYSIA_KAJIAN_KES_DI_KINTA_PERAK.pdf
http://repo.uum.edu.my/2810/
_version_ 1644278337763278848
score 13.19449