Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru

Selari dengan kehendak pendidikan abad ke-21, Malaysia telah menjadi salah sebuah negara yang menerima kesan secara langsung akibat perkembangan ICT di sekolah yang berlaku secara pesat di seluruh dunia. Sejak beberapa tahun yang lalu, beberapa inisiatif telah diambil, termasuklah dengan melaksanaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Awang, Hapini, Mat Aji, Zahurin, Sheik Osman, Wan Rozaini, Kamaruddin, Erwani, Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha, Khamis, Shakiroh
Format: Article
Language:English
Published: @JERiS 2020
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/27153/1/JERIS%201%201%202020%201%2018.pdf
http://repo.uum.edu.my/27153/
https://www.jerisjournal.com/current-issue
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.27153
record_format eprints
spelling my.uum.repo.271532020-06-29T01:50:01Z http://repo.uum.edu.my/27153/ Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru Awang, Hapini Mat Aji, Zahurin Sheik Osman, Wan Rozaini Kamaruddin, Erwani Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha Khamis, Shakiroh QA75 Electronic computers. Computer science Selari dengan kehendak pendidikan abad ke-21, Malaysia telah menjadi salah sebuah negara yang menerima kesan secara langsung akibat perkembangan ICT di sekolah yang berlaku secara pesat di seluruh dunia. Sejak beberapa tahun yang lalu, beberapa inisiatif telah diambil, termasuklah dengan melaksanakan pelantar VLE sebagai langkah untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Terkini, pelaksanaan VLE di sekolah-sekolah di Malaysia telah memasuki fasa berikutnya yang mana perkhidmatan Frog VLE telah ditamatkan dan digantikan dengan Google Classroom. Namun begitu, peralihan ini masih gagal menghilangkan kerisauan dalam kalangan guru memandangkan statistik lampau menunjukkan kadar penggunaan pelantar Frog VLE yang sangat rendah, berpunca daripada beberapa kelemahan dan cabaran yang gagal ditangani dengan baik semasa pelaksanaannya. Oleh itu, artikel ini membincangkan cabarancabaran dalam melaksanakan inisiatif ICT, terutamanya dalam konteks pendidikan di peringkat sekolah. Seterusnya, satu draf pelan strategik untuk melaksanakan Google Classroom di sekolah yang dibina berdasarkan Model Kejayaan VLE telah dicadangkan. Pelan strategik ini diharapkan akan membantu pelaksanaan Google Classroom di sekolah, sekaligus memacu penggunaan pelantar VLE yang lestari dalam kalangan guru. @JERiS 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/27153/1/JERIS%201%201%202020%201%2018.pdf Awang, Hapini and Mat Aji, Zahurin and Sheik Osman, Wan Rozaini and Kamaruddin, Erwani and Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha and Khamis, Shakiroh (2020) Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru. Journal of Educational Research & Indigenous Studies, 1 (1). pp. 1-18. ISSN 2682-759X https://www.jerisjournal.com/current-issue
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic QA75 Electronic computers. Computer science
spellingShingle QA75 Electronic computers. Computer science
Awang, Hapini
Mat Aji, Zahurin
Sheik Osman, Wan Rozaini
Kamaruddin, Erwani
Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha
Khamis, Shakiroh
Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
description Selari dengan kehendak pendidikan abad ke-21, Malaysia telah menjadi salah sebuah negara yang menerima kesan secara langsung akibat perkembangan ICT di sekolah yang berlaku secara pesat di seluruh dunia. Sejak beberapa tahun yang lalu, beberapa inisiatif telah diambil, termasuklah dengan melaksanakan pelantar VLE sebagai langkah untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Terkini, pelaksanaan VLE di sekolah-sekolah di Malaysia telah memasuki fasa berikutnya yang mana perkhidmatan Frog VLE telah ditamatkan dan digantikan dengan Google Classroom. Namun begitu, peralihan ini masih gagal menghilangkan kerisauan dalam kalangan guru memandangkan statistik lampau menunjukkan kadar penggunaan pelantar Frog VLE yang sangat rendah, berpunca daripada beberapa kelemahan dan cabaran yang gagal ditangani dengan baik semasa pelaksanaannya. Oleh itu, artikel ini membincangkan cabarancabaran dalam melaksanakan inisiatif ICT, terutamanya dalam konteks pendidikan di peringkat sekolah. Seterusnya, satu draf pelan strategik untuk melaksanakan Google Classroom di sekolah yang dibina berdasarkan Model Kejayaan VLE telah dicadangkan. Pelan strategik ini diharapkan akan membantu pelaksanaan Google Classroom di sekolah, sekaligus memacu penggunaan pelantar VLE yang lestari dalam kalangan guru.
format Article
author Awang, Hapini
Mat Aji, Zahurin
Sheik Osman, Wan Rozaini
Kamaruddin, Erwani
Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha
Khamis, Shakiroh
author_facet Awang, Hapini
Mat Aji, Zahurin
Sheik Osman, Wan Rozaini
Kamaruddin, Erwani
Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha
Khamis, Shakiroh
author_sort Awang, Hapini
title Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
title_short Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
title_full Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
title_fullStr Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
title_full_unstemmed Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
title_sort cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran maya-frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
publisher @JERiS
publishDate 2020
url http://repo.uum.edu.my/27153/1/JERIS%201%201%202020%201%2018.pdf
http://repo.uum.edu.my/27153/
https://www.jerisjournal.com/current-issue
_version_ 1671342062691155968
score 13.164666