Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM

Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah, Abdul Hamid, Zauridah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf
http://repo.uum.edu.my/26717/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.26717
record_format eprints
spelling my.uum.repo.267172020-01-14T02:11:15Z http://repo.uum.edu.my/26717/ Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah Abdul Hamid, Zauridah T Technology (General) Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut musim terutamanya ketika menyambut perayaan yang utama bagi masyarakat Malaysia seperti perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Antara matlamat utama iklan PSA yang ditayangkan untuk musim perayaan ialah menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya hubungan kekeluargaan antara ibubapa dan anak-anak atau ahli keluarga yang lain. Keberkesanan sesuatu iklan PSA itu disebabkan oleh olahan mesej yang disampaikan menyebabkan perubahan emosi kepada penonton (Nur Akmal Halili et.al, 2016) dan juga pengunaan visual yang berkesan (Zubaidah Osman dan Nor Azura Adzharuddin, 2015). Kertas kerja ini akan membincangkan satu kajian yang dijalankan untuk mengenalpasti samada faktor jalan cerita atau pengunaan visual yang menarik dalam sesuatu iklan PSA itu akan mempengaruhi keberkesanan sesuatu iklan PSA tersebut terhadap penontonnya. 2019-07-23 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah and Abdul Hamid, Zauridah (2019) Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM. In: Seminar Teknologi Multimedia & Komunikasi 2019, 23-24 Julai 2019, Pusat Pengajian Teknologi Multimedia dan Komunikasi UNIVERSITI UTARA MALAYSIA.
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic T Technology (General)
spellingShingle T Technology (General)
Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah
Abdul Hamid, Zauridah
Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
description Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut musim terutamanya ketika menyambut perayaan yang utama bagi masyarakat Malaysia seperti perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Antara matlamat utama iklan PSA yang ditayangkan untuk musim perayaan ialah menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya hubungan kekeluargaan antara ibubapa dan anak-anak atau ahli keluarga yang lain. Keberkesanan sesuatu iklan PSA itu disebabkan oleh olahan mesej yang disampaikan menyebabkan perubahan emosi kepada penonton (Nur Akmal Halili et.al, 2016) dan juga pengunaan visual yang berkesan (Zubaidah Osman dan Nor Azura Adzharuddin, 2015). Kertas kerja ini akan membincangkan satu kajian yang dijalankan untuk mengenalpasti samada faktor jalan cerita atau pengunaan visual yang menarik dalam sesuatu iklan PSA itu akan mempengaruhi keberkesanan sesuatu iklan PSA tersebut terhadap penontonnya.
format Conference or Workshop Item
author Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah
Abdul Hamid, Zauridah
author_facet Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah
Abdul Hamid, Zauridah
author_sort Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah
title Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
title_short Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
title_full Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
title_fullStr Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
title_full_unstemmed Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
title_sort keberkesanan psa iklan raya tnb: ‘dugaan raya aida’ dalam kalangan pelajar uum
publishDate 2019
url http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf
http://repo.uum.edu.my/26717/
_version_ 1657490377541681152
score 13.214268