Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut m...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf http://repo.uum.edu.my/26717/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.26717 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.267172020-01-14T02:11:15Z http://repo.uum.edu.my/26717/ Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah Abdul Hamid, Zauridah T Technology (General) Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut musim terutamanya ketika menyambut perayaan yang utama bagi masyarakat Malaysia seperti perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Antara matlamat utama iklan PSA yang ditayangkan untuk musim perayaan ialah menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya hubungan kekeluargaan antara ibubapa dan anak-anak atau ahli keluarga yang lain. Keberkesanan sesuatu iklan PSA itu disebabkan oleh olahan mesej yang disampaikan menyebabkan perubahan emosi kepada penonton (Nur Akmal Halili et.al, 2016) dan juga pengunaan visual yang berkesan (Zubaidah Osman dan Nor Azura Adzharuddin, 2015). Kertas kerja ini akan membincangkan satu kajian yang dijalankan untuk mengenalpasti samada faktor jalan cerita atau pengunaan visual yang menarik dalam sesuatu iklan PSA itu akan mempengaruhi keberkesanan sesuatu iklan PSA tersebut terhadap penontonnya. 2019-07-23 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah and Abdul Hamid, Zauridah (2019) Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM. In: Seminar Teknologi Multimedia & Komunikasi 2019, 23-24 Julai 2019, Pusat Pengajian Teknologi Multimedia dan Komunikasi UNIVERSITI UTARA MALAYSIA. |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah Abdul Hamid, Zauridah Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM |
description |
Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran
kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA
ditayangkan mengikut musim terutamanya ketika menyambut perayaan yang utama bagi masyarakat Malaysia seperti perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Antara matlamat utama iklan PSA yang ditayangkan untuk musim perayaan ialah menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya hubungan kekeluargaan antara ibubapa dan anak-anak atau ahli keluarga yang lain. Keberkesanan sesuatu iklan PSA itu disebabkan
oleh olahan mesej yang disampaikan menyebabkan perubahan emosi kepada penonton (Nur Akmal Halili et.al, 2016) dan juga pengunaan visual yang
berkesan (Zubaidah Osman dan Nor Azura Adzharuddin, 2015). Kertas kerja ini akan membincangkan satu kajian yang dijalankan untuk mengenalpasti samada faktor jalan cerita atau pengunaan visual yang menarik dalam
sesuatu iklan PSA itu akan mempengaruhi keberkesanan sesuatu iklan PSA tersebut terhadap penontonnya. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah Abdul Hamid, Zauridah |
author_facet |
Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah Abdul Hamid, Zauridah |
author_sort |
Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah |
title |
Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM |
title_short |
Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM |
title_full |
Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM |
title_fullStr |
Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM |
title_sort |
keberkesanan psa iklan raya tnb: ‘dugaan raya aida’ dalam kalangan pelajar uum |
publishDate |
2019 |
url |
http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf http://repo.uum.edu.my/26717/ |
_version_ |
1657490377541681152 |
score |
13.214268 |