Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM

Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rahman @ Omar, Nur Hajar Hikmah, Abdul Hamid, Zauridah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf
http://repo.uum.edu.my/26717/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut musim terutamanya ketika menyambut perayaan yang utama bagi masyarakat Malaysia seperti perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Antara matlamat utama iklan PSA yang ditayangkan untuk musim perayaan ialah menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya hubungan kekeluargaan antara ibubapa dan anak-anak atau ahli keluarga yang lain. Keberkesanan sesuatu iklan PSA itu disebabkan oleh olahan mesej yang disampaikan menyebabkan perubahan emosi kepada penonton (Nur Akmal Halili et.al, 2016) dan juga pengunaan visual yang berkesan (Zubaidah Osman dan Nor Azura Adzharuddin, 2015). Kertas kerja ini akan membincangkan satu kajian yang dijalankan untuk mengenalpasti samada faktor jalan cerita atau pengunaan visual yang menarik dalam sesuatu iklan PSA itu akan mempengaruhi keberkesanan sesuatu iklan PSA tersebut terhadap penontonnya.