Keberkesanan PSA iklan raya TNB: ‘Dugaan Raya Aida’ dalam kalangan pelajar UUM
Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA ditayangkan mengikut m...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/26717/1/SMTC%202019%2095%20100.pdf http://repo.uum.edu.my/26717/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Iklan layanan masyarakat atau Public Service Announcement (PSA) merupakan jenis iklan yang digunakan untuk tujuan memberikan kesedaran
kepada masyarakat dan bukan bermotif untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Jika dilihat di Malaysia pada masa kini, kebanyakan iklan PSA
ditayangkan mengikut musim terutamanya ketika menyambut perayaan yang utama bagi masyarakat Malaysia seperti perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Antara matlamat utama iklan PSA yang ditayangkan untuk musim perayaan ialah menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya hubungan kekeluargaan antara ibubapa dan anak-anak atau ahli keluarga yang lain. Keberkesanan sesuatu iklan PSA itu disebabkan
oleh olahan mesej yang disampaikan menyebabkan perubahan emosi kepada penonton (Nur Akmal Halili et.al, 2016) dan juga pengunaan visual yang
berkesan (Zubaidah Osman dan Nor Azura Adzharuddin, 2015). Kertas kerja ini akan membincangkan satu kajian yang dijalankan untuk mengenalpasti samada faktor jalan cerita atau pengunaan visual yang menarik dalam
sesuatu iklan PSA itu akan mempengaruhi keberkesanan sesuatu iklan PSA tersebut terhadap penontonnya. |
---|