Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan

Kertas kerja ini membincangkan konsep pengurusan strategik yang mampu mengenalpasti tahap prestasi sesebuah organisasi perkhidmatan.Konsep pengurusan ini ditunjangi oleh dua faktor utama yang mendasari sesebuah organisasi iaitu faktor keras (hard) dan faktor lembut (soft).Faktor keras terdiri daripa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Osman, Nor Hasni, Taib, Che Azlan, Othman, Mohd Zainudin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/23936/1/RC22.pdf
http://repo.uum.edu.my/23936/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.23936
record_format eprints
spelling my.uum.repo.239362018-04-15T04:25:41Z http://repo.uum.edu.my/23936/ Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan Osman, Nor Hasni Taib, Che Azlan Othman, Mohd Zainudin HD28 Management. Industrial Management Kertas kerja ini membincangkan konsep pengurusan strategik yang mampu mengenalpasti tahap prestasi sesebuah organisasi perkhidmatan.Konsep pengurusan ini ditunjangi oleh dua faktor utama yang mendasari sesebuah organisasi iaitu faktor keras (hard) dan faktor lembut (soft).Faktor keras terdiri daripada tiga elemen iaitu struktur, sistem dan strategi yang diamalkan oleh organisasi. Manakala faktor lembut terdiri daripada empat elemen iaitu skil, stail, staf, dan sama berkongsi nilai. Satu kajian bertujuan melihat adakah wujud perbezaan yang signifikan di antara dua faktor ini telah dijalankan. Satu sampel yang terdiri daripada 38 staf dalam sebuah organisasi perkhidmatan telah berjaya diambil. Melalui ujian t secara berpasangan didapati memang wujud perbezaan yang signifikan di antara faktor hard dan faktor soft.Bagaimanapun, apabila perbandingan dilihat secara berasingan bagi setiap elemen, empat perbandingan berpasangan didapati tidak signifikan. Dapatan ini menunjukkan bahawa organisasi ini perlu membuat penambahbaikan bagi membolehkan prestasi organisasi menuju ke tahap yang cemerlang. Justeru, keseimbangan semua elemen pengurusan adalah penting dalam menjana sebuah organisasi yang efektif. 2015-10-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/23936/1/RC22.pdf Osman, Nor Hasni and Taib, Che Azlan and Othman, Mohd Zainudin (2015) Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan. In: 2nd National Case Study Conference 2015, 6th- 8th October 2015, Kuching, Sarawak, Malaysia.
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Osman, Nor Hasni
Taib, Che Azlan
Othman, Mohd Zainudin
Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
description Kertas kerja ini membincangkan konsep pengurusan strategik yang mampu mengenalpasti tahap prestasi sesebuah organisasi perkhidmatan.Konsep pengurusan ini ditunjangi oleh dua faktor utama yang mendasari sesebuah organisasi iaitu faktor keras (hard) dan faktor lembut (soft).Faktor keras terdiri daripada tiga elemen iaitu struktur, sistem dan strategi yang diamalkan oleh organisasi. Manakala faktor lembut terdiri daripada empat elemen iaitu skil, stail, staf, dan sama berkongsi nilai. Satu kajian bertujuan melihat adakah wujud perbezaan yang signifikan di antara dua faktor ini telah dijalankan. Satu sampel yang terdiri daripada 38 staf dalam sebuah organisasi perkhidmatan telah berjaya diambil. Melalui ujian t secara berpasangan didapati memang wujud perbezaan yang signifikan di antara faktor hard dan faktor soft.Bagaimanapun, apabila perbandingan dilihat secara berasingan bagi setiap elemen, empat perbandingan berpasangan didapati tidak signifikan. Dapatan ini menunjukkan bahawa organisasi ini perlu membuat penambahbaikan bagi membolehkan prestasi organisasi menuju ke tahap yang cemerlang. Justeru, keseimbangan semua elemen pengurusan adalah penting dalam menjana sebuah organisasi yang efektif.
format Conference or Workshop Item
author Osman, Nor Hasni
Taib, Che Azlan
Othman, Mohd Zainudin
author_facet Osman, Nor Hasni
Taib, Che Azlan
Othman, Mohd Zainudin
author_sort Osman, Nor Hasni
title Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
title_short Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
title_full Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
title_fullStr Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
title_full_unstemmed Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
title_sort pengurusan strategik: aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
publishDate 2015
url http://repo.uum.edu.my/23936/1/RC22.pdf
http://repo.uum.edu.my/23936/
_version_ 1644283919280898048
score 13.211869