Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan
Kertas kerja ini membincangkan konsep pengurusan strategik yang mampu mengenalpasti tahap prestasi sesebuah organisasi perkhidmatan.Konsep pengurusan ini ditunjangi oleh dua faktor utama yang mendasari sesebuah organisasi iaitu faktor keras (hard) dan faktor lembut (soft).Faktor keras terdiri daripa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/23936/1/RC22.pdf http://repo.uum.edu.my/23936/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.23936 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.239362018-04-15T04:25:41Z http://repo.uum.edu.my/23936/ Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan Osman, Nor Hasni Taib, Che Azlan Othman, Mohd Zainudin HD28 Management. Industrial Management Kertas kerja ini membincangkan konsep pengurusan strategik yang mampu mengenalpasti tahap prestasi sesebuah organisasi perkhidmatan.Konsep pengurusan ini ditunjangi oleh dua faktor utama yang mendasari sesebuah organisasi iaitu faktor keras (hard) dan faktor lembut (soft).Faktor keras terdiri daripada tiga elemen iaitu struktur, sistem dan strategi yang diamalkan oleh organisasi. Manakala faktor lembut terdiri daripada empat elemen iaitu skil, stail, staf, dan sama berkongsi nilai. Satu kajian bertujuan melihat adakah wujud perbezaan yang signifikan di antara dua faktor ini telah dijalankan. Satu sampel yang terdiri daripada 38 staf dalam sebuah organisasi perkhidmatan telah berjaya diambil. Melalui ujian t secara berpasangan didapati memang wujud perbezaan yang signifikan di antara faktor hard dan faktor soft.Bagaimanapun, apabila perbandingan dilihat secara berasingan bagi setiap elemen, empat perbandingan berpasangan didapati tidak signifikan. Dapatan ini menunjukkan bahawa organisasi ini perlu membuat penambahbaikan bagi membolehkan prestasi organisasi menuju ke tahap yang cemerlang. Justeru, keseimbangan semua elemen pengurusan adalah penting dalam menjana sebuah organisasi yang efektif. 2015-10-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/23936/1/RC22.pdf Osman, Nor Hasni and Taib, Che Azlan and Othman, Mohd Zainudin (2015) Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan. In: 2nd National Case Study Conference 2015, 6th- 8th October 2015, Kuching, Sarawak, Malaysia. |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HD28 Management. Industrial Management |
spellingShingle |
HD28 Management. Industrial Management Osman, Nor Hasni Taib, Che Azlan Othman, Mohd Zainudin Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
description |
Kertas kerja ini membincangkan konsep pengurusan strategik yang mampu mengenalpasti tahap prestasi sesebuah organisasi perkhidmatan.Konsep pengurusan ini ditunjangi oleh dua faktor utama yang mendasari sesebuah organisasi iaitu faktor keras (hard) dan faktor lembut (soft).Faktor keras terdiri daripada tiga elemen iaitu struktur, sistem dan strategi yang diamalkan oleh organisasi. Manakala faktor lembut terdiri daripada empat elemen iaitu skil, stail, staf, dan sama berkongsi nilai. Satu kajian bertujuan melihat adakah wujud perbezaan yang signifikan di antara dua faktor ini telah dijalankan. Satu sampel yang terdiri daripada 38 staf dalam sebuah organisasi perkhidmatan telah berjaya diambil. Melalui ujian t secara berpasangan didapati memang wujud perbezaan yang signifikan di antara faktor hard dan faktor soft.Bagaimanapun, apabila perbandingan dilihat secara berasingan bagi setiap
elemen, empat perbandingan berpasangan didapati tidak signifikan. Dapatan ini menunjukkan bahawa organisasi ini perlu membuat penambahbaikan bagi membolehkan prestasi organisasi menuju ke tahap yang cemerlang. Justeru, keseimbangan semua elemen pengurusan adalah penting dalam menjana sebuah organisasi yang efektif. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Osman, Nor Hasni Taib, Che Azlan Othman, Mohd Zainudin |
author_facet |
Osman, Nor Hasni Taib, Che Azlan Othman, Mohd Zainudin |
author_sort |
Osman, Nor Hasni |
title |
Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
title_short |
Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
title_full |
Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
title_fullStr |
Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
title_full_unstemmed |
Pengurusan strategik: Aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
title_sort |
pengurusan strategik: aplikasinya dalam organisasi perkhidmatan |
publishDate |
2015 |
url |
http://repo.uum.edu.my/23936/1/RC22.pdf http://repo.uum.edu.my/23936/ |
_version_ |
1644283919280898048 |
score |
13.211869 |