Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah

Program j-QAF merupakan suatu program yang telah diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima iaitu Tun Abdullah Badawi dengan niat untuk memperkasa Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Model ini turut menggunapakai kaedah belajar melalui pengalaman bermain atau play-based lear...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Hafidzin, Adli, Makhsin, Mardzelah
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/23082/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20587-598.pdf
http://repo.uum.edu.my/23082/
http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.530
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.23082
record_format eprints
spelling my.uum.repo.230822018-02-13T03:51:01Z http://repo.uum.edu.my/23082/ Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah Md Hafidzin, Adli Makhsin, Mardzelah LB1501 Primary Education Program j-QAF merupakan suatu program yang telah diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima iaitu Tun Abdullah Badawi dengan niat untuk memperkasa Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Model ini turut menggunapakai kaedah belajar melalui pengalaman bermain atau play-based learning. Oleh kerana program j-QAF ini masih dianggap baru, maka tidak banyak kajian yang dilakukan keatasnya terutamanya dari segi kaitan antara afektif murid pemulihan Jawi dengan play-based learning. Oleh itu penyelidik ingin mengenal pasti keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan permainan (play-based learning) terhadap keseronokan murid pemulihan jawi di sekolah rendah dengan berlandaskan teori sosio-budaya oleh Vygotsky. Play-based learning ini mampu membantu murid-murid pemulihan dalam pdp Jawi dan seterusnya merasai pengalaman belajar dengan penerapan unsur KBAT.Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian berstruktur keatas populasi pelajar dan guru SK Sidam Kiri, Padang Serai, Kedah. Manakala sampel yang terlibat ialah 18 murid Pemulihan Jawi tahun dua 2013, SK Sidam Kiri, 6 orang guru j-QAF sk sidam kiri, dan 7 orang guru pelbagai latarbelakang sk sidam kiri.Kajian ini bersifat kualitatif. Untuk itu kaedah temubual bersama guru serta murid telah dilaksanakan. Dapatan yang diperolehi hampir kesemuanya menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang tinggi antara afektif murid Pemulihan Jawi j-QAF dengan kaedah play-based learning. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by http://repo.uum.edu.my/23082/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20587-598.pdf Md Hafidzin, Adli and Makhsin, Mardzelah (2017) Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 587-598. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.530 doi:10.21070/picecrs.v1i1.530
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Md Hafidzin, Adli
Makhsin, Mardzelah
Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
description Program j-QAF merupakan suatu program yang telah diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima iaitu Tun Abdullah Badawi dengan niat untuk memperkasa Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Model ini turut menggunapakai kaedah belajar melalui pengalaman bermain atau play-based learning. Oleh kerana program j-QAF ini masih dianggap baru, maka tidak banyak kajian yang dilakukan keatasnya terutamanya dari segi kaitan antara afektif murid pemulihan Jawi dengan play-based learning. Oleh itu penyelidik ingin mengenal pasti keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan permainan (play-based learning) terhadap keseronokan murid pemulihan jawi di sekolah rendah dengan berlandaskan teori sosio-budaya oleh Vygotsky. Play-based learning ini mampu membantu murid-murid pemulihan dalam pdp Jawi dan seterusnya merasai pengalaman belajar dengan penerapan unsur KBAT.Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian berstruktur keatas populasi pelajar dan guru SK Sidam Kiri, Padang Serai, Kedah. Manakala sampel yang terlibat ialah 18 murid Pemulihan Jawi tahun dua 2013, SK Sidam Kiri, 6 orang guru j-QAF sk sidam kiri, dan 7 orang guru pelbagai latarbelakang sk sidam kiri.Kajian ini bersifat kualitatif. Untuk itu kaedah temubual bersama guru serta murid telah dilaksanakan. Dapatan yang diperolehi hampir kesemuanya menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang tinggi antara afektif murid Pemulihan Jawi j-QAF dengan kaedah play-based learning.
format Article
author Md Hafidzin, Adli
Makhsin, Mardzelah
author_facet Md Hafidzin, Adli
Makhsin, Mardzelah
author_sort Md Hafidzin, Adli
title Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
title_short Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
title_full Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
title_fullStr Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
title_sort kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi j-qaf di sekolah rendah
publisher Proceedings of the ICECRS
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/23082/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20587-598.pdf
http://repo.uum.edu.my/23082/
http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.530
_version_ 1644283687761608704
score 13.149126