Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar mengenai (amalan hijau) perkhidmatan perbankan di Malaysia melalui ISO 14000.ISO 14000 adalah siri piawaian yang telah direka untuk membantu syarikat memenuhi keperluan sistem pengurusan alam sekitar.Disamping itu, ia juga untuk mengetahui...
保存先:
主要な著者: | , |
---|---|
フォーマット: | Conference or Workshop Item |
言語: | English |
出版事項: |
2017
|
主題: | |
オンライン・アクセス: | http://repo.uum.edu.my/22704/1/STML%E2%80%93Go%20Green%20%202016%201032%201039.pdf http://repo.uum.edu.my/22704/ http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p1032.pdf |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
id |
my.uum.repo.22704 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.227042017-07-25T09:11:56Z http://repo.uum.edu.my/22704/ Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 Abdullah, Nurul Faezah Osman, Nor Hasni HG Finance TD Environmental technology. Sanitary engineering Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar mengenai (amalan hijau) perkhidmatan perbankan di Malaysia melalui ISO 14000.ISO 14000 adalah siri piawaian yang telah direka untuk membantu syarikat memenuhi keperluan sistem pengurusan alam sekitar.Disamping itu, ia juga untuk mengetahui persepsi pelajar mengenai tahap komitmen, kepentingan dan keperluan dalam mendapatkan pensijilan ISO 14000.Piawaian ISO 14000 telah direka untuk membantu organisasi melaksanakan atau meningkatkan kualiti perkhidmatan melalui sistem pengurusan alam sekitar.Responden kajian ini terdiri daripada 50 orang para pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM).Kaedah kuantitatif telah digunakan dalam mengumpul data dan data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif dan ANOVA. Terdapat empat faktor yang berbeza telah dikenal pasti sebagai kriteria pilihan utama yang mempengaruhi kualiti perkhidmatan.Bank adalah elemen yang paling penting bahawa pelanggan dapat mewujudkan hubungan jangka panjang dengan mereka.Tiga yang lain merujuk kepada sifat-sifat produk, akses, dan komunikasi.Kajian ini menyumbang kepada badan pengetahuan akademik dengan menumpukan lebih banyak kelebihan ke dalam peranan kualiti perkhidmatan.Oleh itu, dengan adanya piawaian ISO 14000, pihak perbankan dapat meningkatkan lagi amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan. 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22704/1/STML%E2%80%93Go%20Green%20%202016%201032%201039.pdf Abdullah, Nurul Faezah and Osman, Nor Hasni (2017) Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000. In: Symposium on Technology Management & Logistics (STML–Go Green) 2016, 6th - 7th December 2016, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Malaysia. http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p1032.pdf |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HG Finance TD Environmental technology. Sanitary engineering |
spellingShingle |
HG Finance TD Environmental technology. Sanitary engineering Abdullah, Nurul Faezah Osman, Nor Hasni Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 |
description |
Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar mengenai (amalan hijau) perkhidmatan perbankan di Malaysia melalui ISO 14000.ISO 14000 adalah siri piawaian yang telah direka untuk membantu syarikat memenuhi keperluan sistem pengurusan alam sekitar.Disamping itu, ia juga untuk mengetahui persepsi pelajar mengenai tahap komitmen, kepentingan dan keperluan dalam mendapatkan pensijilan ISO 14000.Piawaian ISO 14000 telah direka untuk membantu organisasi
melaksanakan atau meningkatkan kualiti perkhidmatan melalui sistem pengurusan alam sekitar.Responden kajian ini terdiri daripada 50 orang para pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM).Kaedah kuantitatif telah digunakan dalam mengumpul data dan data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan analisis statistik
deskriptif dan ANOVA. Terdapat empat faktor yang berbeza telah dikenal pasti sebagai kriteria pilihan utama yang mempengaruhi kualiti perkhidmatan.Bank adalah elemen yang paling penting bahawa pelanggan dapat mewujudkan hubungan jangka panjang dengan mereka.Tiga yang lain merujuk kepada sifat-sifat produk, akses, dan
komunikasi.Kajian ini menyumbang kepada badan pengetahuan akademik dengan menumpukan lebih banyak kelebihan ke dalam peranan kualiti perkhidmatan.Oleh itu, dengan adanya piawaian ISO 14000, pihak perbankan dapat meningkatkan lagi
amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Abdullah, Nurul Faezah Osman, Nor Hasni |
author_facet |
Abdullah, Nurul Faezah Osman, Nor Hasni |
author_sort |
Abdullah, Nurul Faezah |
title |
Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 |
title_short |
Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 |
title_full |
Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 |
title_fullStr |
Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 |
title_full_unstemmed |
Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 |
title_sort |
amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui iso 14000 |
publishDate |
2017 |
url |
http://repo.uum.edu.my/22704/1/STML%E2%80%93Go%20Green%20%202016%201032%201039.pdf http://repo.uum.edu.my/22704/ http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p1032.pdf |
_version_ |
1644283593566978048 |
score |
13.149126 |