Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000

Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar mengenai (amalan hijau) perkhidmatan perbankan di Malaysia melalui ISO 14000.ISO 14000 adalah siri piawaian yang telah direka untuk membantu syarikat memenuhi keperluan sistem pengurusan alam sekitar.Disamping itu, ia juga untuk mengetahui...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Nurul Faezah, Osman, Nor Hasni
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/22704/1/STML%E2%80%93Go%20Green%20%202016%201032%201039.pdf
http://repo.uum.edu.my/22704/
http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p1032.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.22704
record_format eprints
spelling my.uum.repo.227042017-07-25T09:11:56Z http://repo.uum.edu.my/22704/ Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000 Abdullah, Nurul Faezah Osman, Nor Hasni HG Finance TD Environmental technology. Sanitary engineering Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar mengenai (amalan hijau) perkhidmatan perbankan di Malaysia melalui ISO 14000.ISO 14000 adalah siri piawaian yang telah direka untuk membantu syarikat memenuhi keperluan sistem pengurusan alam sekitar.Disamping itu, ia juga untuk mengetahui persepsi pelajar mengenai tahap komitmen, kepentingan dan keperluan dalam mendapatkan pensijilan ISO 14000.Piawaian ISO 14000 telah direka untuk membantu organisasi melaksanakan atau meningkatkan kualiti perkhidmatan melalui sistem pengurusan alam sekitar.Responden kajian ini terdiri daripada 50 orang para pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM).Kaedah kuantitatif telah digunakan dalam mengumpul data dan data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif dan ANOVA. Terdapat empat faktor yang berbeza telah dikenal pasti sebagai kriteria pilihan utama yang mempengaruhi kualiti perkhidmatan.Bank adalah elemen yang paling penting bahawa pelanggan dapat mewujudkan hubungan jangka panjang dengan mereka.Tiga yang lain merujuk kepada sifat-sifat produk, akses, dan komunikasi.Kajian ini menyumbang kepada badan pengetahuan akademik dengan menumpukan lebih banyak kelebihan ke dalam peranan kualiti perkhidmatan.Oleh itu, dengan adanya piawaian ISO 14000, pihak perbankan dapat meningkatkan lagi amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan. 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22704/1/STML%E2%80%93Go%20Green%20%202016%201032%201039.pdf Abdullah, Nurul Faezah and Osman, Nor Hasni (2017) Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000. In: Symposium on Technology Management & Logistics (STML–Go Green) 2016, 6th - 7th December 2016, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Malaysia. http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p1032.pdf
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HG Finance
TD Environmental technology. Sanitary engineering
spellingShingle HG Finance
TD Environmental technology. Sanitary engineering
Abdullah, Nurul Faezah
Osman, Nor Hasni
Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
description Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar mengenai (amalan hijau) perkhidmatan perbankan di Malaysia melalui ISO 14000.ISO 14000 adalah siri piawaian yang telah direka untuk membantu syarikat memenuhi keperluan sistem pengurusan alam sekitar.Disamping itu, ia juga untuk mengetahui persepsi pelajar mengenai tahap komitmen, kepentingan dan keperluan dalam mendapatkan pensijilan ISO 14000.Piawaian ISO 14000 telah direka untuk membantu organisasi melaksanakan atau meningkatkan kualiti perkhidmatan melalui sistem pengurusan alam sekitar.Responden kajian ini terdiri daripada 50 orang para pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM).Kaedah kuantitatif telah digunakan dalam mengumpul data dan data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif dan ANOVA. Terdapat empat faktor yang berbeza telah dikenal pasti sebagai kriteria pilihan utama yang mempengaruhi kualiti perkhidmatan.Bank adalah elemen yang paling penting bahawa pelanggan dapat mewujudkan hubungan jangka panjang dengan mereka.Tiga yang lain merujuk kepada sifat-sifat produk, akses, dan komunikasi.Kajian ini menyumbang kepada badan pengetahuan akademik dengan menumpukan lebih banyak kelebihan ke dalam peranan kualiti perkhidmatan.Oleh itu, dengan adanya piawaian ISO 14000, pihak perbankan dapat meningkatkan lagi amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan.
format Conference or Workshop Item
author Abdullah, Nurul Faezah
Osman, Nor Hasni
author_facet Abdullah, Nurul Faezah
Osman, Nor Hasni
author_sort Abdullah, Nurul Faezah
title Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
title_short Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
title_full Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
title_fullStr Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
title_full_unstemmed Amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui ISO 14000
title_sort amalan hijau dalam perkhidmatan perbankan melalui iso 14000
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/22704/1/STML%E2%80%93Go%20Green%20%202016%201032%201039.pdf
http://repo.uum.edu.my/22704/
http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p1032.pdf
_version_ 1644283593566978048
score 13.149126