Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM

Bilangan penduduk Islam dunia telah meningkat dari semasa ke semasa dan hal ini telah mempengaruhi penggunaan produk halal.Namun begitu, kebanyakan penggunaan produk halal hanya tertumpu ke atas sektor makanan, institusi perbankan, farmaseutikal dan logistik berbanding produk kosmetik dan penjagaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Hasni, Nurul Hanis, Mustafar, Mastora
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/22659/1/STML%E2%80%93Go%20Green%202016%20701%20711.pdf
http://repo.uum.edu.my/22659/
http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p701.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.22659
record_format eprints
spelling my.uum.repo.226592017-07-13T01:26:05Z http://repo.uum.edu.my/22659/ Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM Noor Hasni, Nurul Hanis Mustafar, Mastora HD28 Management. Industrial Management Bilangan penduduk Islam dunia telah meningkat dari semasa ke semasa dan hal ini telah mempengaruhi penggunaan produk halal.Namun begitu, kebanyakan penggunaan produk halal hanya tertumpu ke atas sektor makanan, institusi perbankan, farmaseutikal dan logistik berbanding produk kosmetik dan penjagaan diri yang masih baharu.Oleh itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk menyelidik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan pengguna untuk membeli produk kosmetik halal yang merangkumi sikap, norma subjektif, kawalan perilaku, pengetahuan, kebersihan, keselamatan dan kesedaran jenama. Data dikumpul melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 200 orang pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan dianalisa menggunakan kaedah SPSS. Dapatan analisis korelasi menunjukkan perhubungan yang positif dan signifikan antara tujuh faktor tersebut terhadap tahap kecenderungan pembelian produk kosmetik halal. Manakala, analisis regresi berganda menunjukkan lima daripada tujuh faktor adalah menyumbang kepada tahap kecenderungan pembelian. Selain itu, kajian ini juga dapat menyumbang untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman yang lebih mendalam syarikat kosmetik halal terhadap gelagat pengguna kepada faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan untuk membeli produk kosmetik halal. 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22659/1/STML%E2%80%93Go%20Green%202016%20701%20711.pdf Noor Hasni, Nurul Hanis and Mustafar, Mastora (2017) Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM. In: Symposium on Technology Management & Logistics (STML–Go Green) 2016, 6th - 7th December 2016, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Malaysia. http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p701.pdf
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Noor Hasni, Nurul Hanis
Mustafar, Mastora
Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
description Bilangan penduduk Islam dunia telah meningkat dari semasa ke semasa dan hal ini telah mempengaruhi penggunaan produk halal.Namun begitu, kebanyakan penggunaan produk halal hanya tertumpu ke atas sektor makanan, institusi perbankan, farmaseutikal dan logistik berbanding produk kosmetik dan penjagaan diri yang masih baharu.Oleh itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk menyelidik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan pengguna untuk membeli produk kosmetik halal yang merangkumi sikap, norma subjektif, kawalan perilaku, pengetahuan, kebersihan, keselamatan dan kesedaran jenama. Data dikumpul melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 200 orang pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan dianalisa menggunakan kaedah SPSS. Dapatan analisis korelasi menunjukkan perhubungan yang positif dan signifikan antara tujuh faktor tersebut terhadap tahap kecenderungan pembelian produk kosmetik halal. Manakala, analisis regresi berganda menunjukkan lima daripada tujuh faktor adalah menyumbang kepada tahap kecenderungan pembelian. Selain itu, kajian ini juga dapat menyumbang untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman yang lebih mendalam syarikat kosmetik halal terhadap gelagat pengguna kepada faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan untuk membeli produk kosmetik halal.
format Conference or Workshop Item
author Noor Hasni, Nurul Hanis
Mustafar, Mastora
author_facet Noor Hasni, Nurul Hanis
Mustafar, Mastora
author_sort Noor Hasni, Nurul Hanis
title Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
title_short Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
title_full Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
title_fullStr Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
title_sort faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di uum
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/22659/1/STML%E2%80%93Go%20Green%202016%20701%20711.pdf
http://repo.uum.edu.my/22659/
http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p701.pdf
_version_ 1644283580929540096
score 13.159267