Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM
Bilangan penduduk Islam dunia telah meningkat dari semasa ke semasa dan hal ini telah mempengaruhi penggunaan produk halal.Namun begitu, kebanyakan penggunaan produk halal hanya tertumpu ke atas sektor makanan, institusi perbankan, farmaseutikal dan logistik berbanding produk kosmetik dan penjagaan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/22659/1/STML%E2%80%93Go%20Green%202016%20701%20711.pdf http://repo.uum.edu.my/22659/ http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p701.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.22659 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.226592017-07-13T01:26:05Z http://repo.uum.edu.my/22659/ Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM Noor Hasni, Nurul Hanis Mustafar, Mastora HD28 Management. Industrial Management Bilangan penduduk Islam dunia telah meningkat dari semasa ke semasa dan hal ini telah mempengaruhi penggunaan produk halal.Namun begitu, kebanyakan penggunaan produk halal hanya tertumpu ke atas sektor makanan, institusi perbankan, farmaseutikal dan logistik berbanding produk kosmetik dan penjagaan diri yang masih baharu.Oleh itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk menyelidik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan pengguna untuk membeli produk kosmetik halal yang merangkumi sikap, norma subjektif, kawalan perilaku, pengetahuan, kebersihan, keselamatan dan kesedaran jenama. Data dikumpul melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 200 orang pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan dianalisa menggunakan kaedah SPSS. Dapatan analisis korelasi menunjukkan perhubungan yang positif dan signifikan antara tujuh faktor tersebut terhadap tahap kecenderungan pembelian produk kosmetik halal. Manakala, analisis regresi berganda menunjukkan lima daripada tujuh faktor adalah menyumbang kepada tahap kecenderungan pembelian. Selain itu, kajian ini juga dapat menyumbang untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman yang lebih mendalam syarikat kosmetik halal terhadap gelagat pengguna kepada faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan untuk membeli produk kosmetik halal. 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22659/1/STML%E2%80%93Go%20Green%202016%20701%20711.pdf Noor Hasni, Nurul Hanis and Mustafar, Mastora (2017) Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM. In: Symposium on Technology Management & Logistics (STML–Go Green) 2016, 6th - 7th December 2016, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Malaysia. http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p701.pdf |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HD28 Management. Industrial Management |
spellingShingle |
HD28 Management. Industrial Management Noor Hasni, Nurul Hanis Mustafar, Mastora Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM |
description |
Bilangan penduduk Islam dunia telah meningkat dari semasa ke semasa dan hal ini telah mempengaruhi penggunaan produk halal.Namun begitu, kebanyakan
penggunaan produk halal hanya tertumpu ke atas sektor makanan, institusi perbankan, farmaseutikal dan logistik berbanding produk kosmetik dan penjagaan diri yang masih baharu.Oleh itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk menyelidik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan pengguna untuk membeli produk
kosmetik halal yang merangkumi sikap, norma subjektif, kawalan perilaku, pengetahuan, kebersihan, keselamatan dan kesedaran jenama. Data dikumpul melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 200 orang pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan dianalisa menggunakan kaedah SPSS. Dapatan analisis korelasi menunjukkan perhubungan yang positif dan signifikan antara tujuh faktor tersebut terhadap tahap kecenderungan pembelian produk kosmetik halal. Manakala, analisis regresi berganda menunjukkan lima
daripada tujuh faktor adalah menyumbang kepada tahap kecenderungan pembelian. Selain itu, kajian ini juga dapat menyumbang untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman yang lebih mendalam syarikat kosmetik halal terhadap gelagat pengguna
kepada faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan untuk membeli produk
kosmetik halal. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Noor Hasni, Nurul Hanis Mustafar, Mastora |
author_facet |
Noor Hasni, Nurul Hanis Mustafar, Mastora |
author_sort |
Noor Hasni, Nurul Hanis |
title |
Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM |
title_short |
Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM |
title_full |
Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM |
title_fullStr |
Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM |
title_full_unstemmed |
Faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di UUM |
title_sort |
faktor-faktor yang mepengaruhi kecenderungan pelajar untuk membeli produk kosmetik halal di uum |
publishDate |
2017 |
url |
http://repo.uum.edu.my/22659/1/STML%E2%80%93Go%20Green%202016%20701%20711.pdf http://repo.uum.edu.my/22659/ http://stmlportal.net/stmlgogreen2016/pdf/p701.pdf |
_version_ |
1644283580929540096 |
score |
13.159267 |