Amalan pendekatan belajar

Buku ini memuatkan kajian yang bertujuan meninjau hubungan antara pendekatan belajar dengan prestasi akademik dalam kalangan pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan, Universiti Utara Malaysia. Inventori Pendekatan Belajar yang dibina oleh Entwistle dan Tait (1992) dan dikena...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Ali, Ruzlan, Shaffie, Fuziah
Format: Book
Published: Universiti Utara Malaysia 2009
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1483/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000751469
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.1483
record_format eprints
spelling my.uum.repo.14832010-11-04T02:53:03Z http://repo.uum.edu.my/1483/ Amalan pendekatan belajar Md Ali, Ruzlan Shaffie, Fuziah LB2300 Higher Education Buku ini memuatkan kajian yang bertujuan meninjau hubungan antara pendekatan belajar dengan prestasi akademik dalam kalangan pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan, Universiti Utara Malaysia. Inventori Pendekatan Belajar yang dibina oleh Entwistle dan Tait (1992) dan dikenali sebagai “Revised Approaches to Studying Inventory (RASI)” telah diubahsuai oleh pengkaji dan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang berbentuk kajian kes ini melibatkan 223 pelajar yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan di Universiti Utara Malaysia sebagai responden. Tiga dimensi pendekatan belajar telah dikaji, iaitu pendekatan permukaan, pendekatan mendalam dan pendekatan strategi. Hasil kajian, antara lain, menunjukkan bahawa terdapat perbezaan pendekatan belajar berdasarkan pengalaman bekerja seseorang pelajar. Bagi dimensi pendekatan strategi, terdapat perbezaan antara pelajar yang pernah bekerja dengan yang tidak pernah bekerja. Analisis data juga menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pendekatan belajar dengan pencapaian akademik pelajar. Universiti Utara Malaysia 2009 Book PeerReviewed Md Ali, Ruzlan and Shaffie, Fuziah (2009) Amalan pendekatan belajar. Universiti Utara Malaysia, Sintok. ISBN 9789675311055 http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000751469
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Md Ali, Ruzlan
Shaffie, Fuziah
Amalan pendekatan belajar
description Buku ini memuatkan kajian yang bertujuan meninjau hubungan antara pendekatan belajar dengan prestasi akademik dalam kalangan pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan, Universiti Utara Malaysia. Inventori Pendekatan Belajar yang dibina oleh Entwistle dan Tait (1992) dan dikenali sebagai “Revised Approaches to Studying Inventory (RASI)” telah diubahsuai oleh pengkaji dan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang berbentuk kajian kes ini melibatkan 223 pelajar yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan di Universiti Utara Malaysia sebagai responden. Tiga dimensi pendekatan belajar telah dikaji, iaitu pendekatan permukaan, pendekatan mendalam dan pendekatan strategi. Hasil kajian, antara lain, menunjukkan bahawa terdapat perbezaan pendekatan belajar berdasarkan pengalaman bekerja seseorang pelajar. Bagi dimensi pendekatan strategi, terdapat perbezaan antara pelajar yang pernah bekerja dengan yang tidak pernah bekerja. Analisis data juga menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pendekatan belajar dengan pencapaian akademik pelajar.
format Book
author Md Ali, Ruzlan
Shaffie, Fuziah
author_facet Md Ali, Ruzlan
Shaffie, Fuziah
author_sort Md Ali, Ruzlan
title Amalan pendekatan belajar
title_short Amalan pendekatan belajar
title_full Amalan pendekatan belajar
title_fullStr Amalan pendekatan belajar
title_full_unstemmed Amalan pendekatan belajar
title_sort amalan pendekatan belajar
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2009
url http://repo.uum.edu.my/1483/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000751469
_version_ 1644277987766435840
score 13.18916