Amalan pendekatan belajar

Buku ini memuatkan kajian yang bertujuan meninjau hubungan antara pendekatan belajar dengan prestasi akademik dalam kalangan pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan, Universiti Utara Malaysia. Inventori Pendekatan Belajar yang dibina oleh Entwistle dan Tait (1992) dan dikena...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Ali, Ruzlan, Shaffie, Fuziah
Format: Book
Published: Universiti Utara Malaysia 2009
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1483/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000751469
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Buku ini memuatkan kajian yang bertujuan meninjau hubungan antara pendekatan belajar dengan prestasi akademik dalam kalangan pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan, Universiti Utara Malaysia. Inventori Pendekatan Belajar yang dibina oleh Entwistle dan Tait (1992) dan dikenali sebagai “Revised Approaches to Studying Inventory (RASI)” telah diubahsuai oleh pengkaji dan digunakan dalam kajian ini. Kajian yang berbentuk kajian kes ini melibatkan 223 pelajar yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan dengan Pendidikan di Universiti Utara Malaysia sebagai responden. Tiga dimensi pendekatan belajar telah dikaji, iaitu pendekatan permukaan, pendekatan mendalam dan pendekatan strategi. Hasil kajian, antara lain, menunjukkan bahawa terdapat perbezaan pendekatan belajar berdasarkan pengalaman bekerja seseorang pelajar. Bagi dimensi pendekatan strategi, terdapat perbezaan antara pelajar yang pernah bekerja dengan yang tidak pernah bekerja. Analisis data juga menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pendekatan belajar dengan pencapaian akademik pelajar.