Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah

Kajian ini dijalankan di dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia.Kajian bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran berfikir pelajar dalam mata pelajaran Sejarah.Dua buah sekolah dipilih secara rawak dalam kajian ini iaitu sebuah sekolah menengah di Pahang (Malaysia) dan sebuah Sekolah Menengah At...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: La Ulu, Norila, Muamat, Osman, Abdul Rahman, Noraini, Mohd Nordin, Noorhasliza, Awang, Mohd Mahzan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/14559/1/3.pdf
http://repo.uum.edu.my/14559/
http://www.iaha2014.uum.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.14559
record_format eprints
spelling my.uum.repo.145592016-05-19T02:37:51Z http://repo.uum.edu.my/14559/ Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah La Ulu, Norila Muamat, Osman Abdul Rahman, Noraini Mohd Nordin, Noorhasliza Awang, Mohd Mahzan LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan di dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia.Kajian bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran berfikir pelajar dalam mata pelajaran Sejarah.Dua buah sekolah dipilih secara rawak dalam kajian ini iaitu sebuah sekolah menengah di Pahang (Malaysia) dan sebuah Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) di Palembang (Indonesia).Seramai 80 orang pelajar yang terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 40 orang pelajar di Malaysia dan 40 orang pelajar di Indonesia. Kajian berbentuk kajian tinjauan yang mana menggunakan set soal selidik sebagai instrumen kajian. Data dan maklumat yang diperoleh telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 20.0 dan dilaporkan dalam bentuk min dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati purata keseluruhan min bagi tahap kemahiran kreatif pelajar di, Palembang lebih tinggi daripada pelajar di Pahang iaitu sebanyak 4.04 berbanding 3.46. Sementara dari analisis Ujian-t, mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap kemahiran berfikir kreatif berdasarkan jantina dengan nilai t = 0.966 dan sig. = 0.000 (p<0.05). Dapatan kajian ini jelas menunjukkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam mata pelajaran Sejarah dapat memberikan implikasi kepada pelajar untuk lebih minat memahami sesuatu peristiwa. 2014-08-23 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/14559/1/3.pdf La Ulu, Norila and Muamat, Osman and Abdul Rahman, Noraini and Mohd Nordin, Noorhasliza and Awang, Mohd Mahzan (2014) Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah. In: 23rd International Conference of Historians of Asia 2014 (IAHA2014), 23 - 27 August 2014, Alor Setar, Kedah, Malaysia. http://www.iaha2014.uum.edu.my/
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
La Ulu, Norila
Muamat, Osman
Abdul Rahman, Noraini
Mohd Nordin, Noorhasliza
Awang, Mohd Mahzan
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
description Kajian ini dijalankan di dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia.Kajian bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran berfikir pelajar dalam mata pelajaran Sejarah.Dua buah sekolah dipilih secara rawak dalam kajian ini iaitu sebuah sekolah menengah di Pahang (Malaysia) dan sebuah Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) di Palembang (Indonesia).Seramai 80 orang pelajar yang terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 40 orang pelajar di Malaysia dan 40 orang pelajar di Indonesia. Kajian berbentuk kajian tinjauan yang mana menggunakan set soal selidik sebagai instrumen kajian. Data dan maklumat yang diperoleh telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 20.0 dan dilaporkan dalam bentuk min dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati purata keseluruhan min bagi tahap kemahiran kreatif pelajar di, Palembang lebih tinggi daripada pelajar di Pahang iaitu sebanyak 4.04 berbanding 3.46. Sementara dari analisis Ujian-t, mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap kemahiran berfikir kreatif berdasarkan jantina dengan nilai t = 0.966 dan sig. = 0.000 (p<0.05). Dapatan kajian ini jelas menunjukkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam mata pelajaran Sejarah dapat memberikan implikasi kepada pelajar untuk lebih minat memahami sesuatu peristiwa.
format Conference or Workshop Item
author La Ulu, Norila
Muamat, Osman
Abdul Rahman, Noraini
Mohd Nordin, Noorhasliza
Awang, Mohd Mahzan
author_facet La Ulu, Norila
Muamat, Osman
Abdul Rahman, Noraini
Mohd Nordin, Noorhasliza
Awang, Mohd Mahzan
author_sort La Ulu, Norila
title Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
title_short Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
title_full Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
title_fullStr Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
title_full_unstemmed Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
title_sort kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di malaysia dan indonesia dalam mata pelajaran sejarah
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/14559/1/3.pdf
http://repo.uum.edu.my/14559/
http://www.iaha2014.uum.edu.my/
_version_ 1644281486232256512
score 13.160551