Kajian persepsi pelajar terhadap perkhidmatan yang ditawarkan di UUM

Adalah menjadi cabaran kepada pihak berkepentingan di Universiti untuk menawarkan servis yang terbaik kepada warganya, khususnya pelajar.Bagaimanapun, kajian komprehensif tentang kualiti perkhidmatan di Universiti di Malaysia masih belum memuaskan. Justeru, kajian ini dilaksanakan menggunakan pendek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aziz, Nazrina, Yatim, Bidin, Ismail, Suzilah, Yusof, Norhafezah, Awang Hashim, Rosna, Khadri, Norhana Shaibatul
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia 2012
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/14395/1/Kaj.pdf
http://repo.uum.edu.my/14395/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000790710
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Adalah menjadi cabaran kepada pihak berkepentingan di Universiti untuk menawarkan servis yang terbaik kepada warganya, khususnya pelajar.Bagaimanapun, kajian komprehensif tentang kualiti perkhidmatan di Universiti di Malaysia masih belum memuaskan. Justeru, kajian ini dilaksanakan menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif.Pendekatan kualitatif diguna bagi mendapat maklum balas daripada pelajar dan pakar sebagai input pembentukan instrumen kualiti perkhidmatan di UUM. Kaedah pensampelan rawak berstrata diguna bagi memilih seramai 1851 responden yang seterusnya dijadikan input pembinaan yang memberikan indeks kepuasan pelanggan (customer satisfaction index (CSI) ) terhadap servis yang ditawarkan oleh Universiti.Daripada 123 item yang dikaji, 17 perkhidmatan telah terbentuk menerusi analisis reliability dengan nilai Cronbach’s Alpha melebihi daripada 0.8.Tahap kualiti perkhidmatan di universiti secara amnya adalah memuaskan dengan keseluruhan index ialah CSI 4.94.Dapatan kajian juga telah mengenalpasti 4 isu utama yang yang perlu diberi penambahbaikan agar memenuhi keperluan pelajar.Isu tersebut ialah 1) perkhidmatan bas, 2) pelekat kenderaan pelajar, 3) kemudahan wireless dan internet, 4) sikap staf pentadbiran dan sokongan.Kepentingan dapatan ini termasuk: menyumbang kepada pembentukan instrumen kualiti perkhidmatan, pembentukan indeks perkhimatan universiti dan pengetahuan mengenai cara pengunaan indeks perkhidmatan secara teori dan praktikal.