Kajian persepsi pelajar terhadap perkhidmatan yang ditawarkan di UUM
Adalah menjadi cabaran kepada pihak berkepentingan di Universiti untuk menawarkan servis yang terbaik kepada warganya, khususnya pelajar.Bagaimanapun, kajian komprehensif tentang kualiti perkhidmatan di Universiti di Malaysia masih belum memuaskan. Justeru, kajian ini dilaksanakan menggunakan pendek...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Utara Malaysia
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/14395/1/Kaj.pdf http://repo.uum.edu.my/14395/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000790710 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Adalah menjadi cabaran kepada pihak berkepentingan di Universiti untuk menawarkan servis yang terbaik kepada warganya, khususnya pelajar.Bagaimanapun, kajian komprehensif tentang kualiti perkhidmatan di Universiti di Malaysia masih belum memuaskan. Justeru, kajian ini dilaksanakan menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif.Pendekatan kualitatif diguna bagi mendapat maklum balas daripada pelajar dan pakar sebagai input pembentukan instrumen kualiti perkhidmatan di UUM. Kaedah pensampelan rawak berstrata diguna bagi memilih seramai 1851 responden yang seterusnya dijadikan input pembinaan yang memberikan indeks
kepuasan pelanggan (customer satisfaction index (CSI) ) terhadap servis yang ditawarkan oleh
Universiti.Daripada 123 item yang dikaji, 17 perkhidmatan telah terbentuk menerusi analisis
reliability dengan nilai Cronbach’s Alpha melebihi daripada 0.8.Tahap kualiti perkhidmatan di
universiti secara amnya adalah memuaskan dengan keseluruhan index ialah CSI 4.94.Dapatan
kajian juga telah mengenalpasti 4 isu utama yang yang perlu diberi penambahbaikan agar memenuhi keperluan pelajar.Isu tersebut ialah 1) perkhidmatan bas, 2) pelekat kenderaan pelajar, 3) kemudahan wireless dan internet, 4) sikap staf pentadbiran dan sokongan.Kepentingan dapatan ini termasuk: menyumbang kepada pembentukan instrumen kualiti perkhidmatan, pembentukan indeks perkhimatan universiti dan pengetahuan mengenai cara pengunaan indeks perkhidmatan secara teori dan praktikal. |
---|