Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf http://repo.uum.edu.my/11806/ http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.11806 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.118062014-08-25T07:54:25Z http://repo.uum.edu.my/11806/ Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan Yusoff, Noraniza LB Theory and practice of education Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini. 2014-04-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf Yusoff, Noraniza (2014) Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan. In: Persidangan Antarabangsa Kelestarian lnsan 2014 (INSAN2014), 9 - 10 April 2014, Batu Pahat, Johor. http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Yusoff, Noraniza Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan |
description |
Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi
Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan
pelajar sekolah.Corak modal sosial
dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi
dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme
iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan
kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati
bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan
dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan
politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama
negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the
World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yusoff, Noraniza |
author_facet |
Yusoff, Noraniza |
author_sort |
Yusoff, Noraniza |
title |
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan |
title_short |
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan |
title_full |
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan |
title_fullStr |
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan |
title_full_unstemmed |
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan |
title_sort |
pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: kelestarian insan dalam pembangunan |
publishDate |
2014 |
url |
http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf http://repo.uum.edu.my/11806/ http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY |
_version_ |
1644280741815648256 |
score |
13.211869 |