Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan

Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusoff, Noraniza
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf
http://repo.uum.edu.my/11806/
http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.11806
record_format eprints
spelling my.uum.repo.118062014-08-25T07:54:25Z http://repo.uum.edu.my/11806/ Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan Yusoff, Noraniza LB Theory and practice of education Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini. 2014-04-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf Yusoff, Noraniza (2014) Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan. In: Persidangan Antarabangsa Kelestarian lnsan 2014 (INSAN2014), 9 - 10 April 2014, Batu Pahat, Johor. http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Yusoff, Noraniza
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
description Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini.
format Conference or Workshop Item
author Yusoff, Noraniza
author_facet Yusoff, Noraniza
author_sort Yusoff, Noraniza
title Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_short Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_full Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_fullStr Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_full_unstemmed Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_sort pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: kelestarian insan dalam pembangunan
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf
http://repo.uum.edu.my/11806/
http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY
_version_ 1644280741815648256
score 13.211869