Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan

Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusoff, Noraniza
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/11806/1/N1.pdf
http://repo.uum.edu.my/11806/
http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini.