Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan MYCORPS dengan menggunakan kaedah kualitatif melalui temubual separa berstruktur dan menggunakan kaedah persampelan snowball. Tiga objektif kajian iaitu (i) meneroka pengalaman pembelajaran informal ya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md. Saleh, Ainaatul Afifah, Thukiman, Kassim, Mohd. Balwi, Mohd. Koharuddin, Othman, Muhammed Fauzi, Abd. Hamid, Mohd. Azhar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/97509/1/MohdAzharAbd2021_PengalamanPembelajaranInformaldalamKalangan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/97509/
http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1892
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.97509
record_format eprints
spelling my.utm.975092022-10-17T03:59:02Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97509/ Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur Md. Saleh, Ainaatul Afifah Thukiman, Kassim Mohd. Balwi, Mohd. Koharuddin Othman, Muhammed Fauzi Abd. Hamid, Mohd. Azhar H Social Sciences (General) L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan MYCORPS dengan menggunakan kaedah kualitatif melalui temubual separa berstruktur dan menggunakan kaedah persampelan snowball. Tiga objektif kajian iaitu (i) meneroka pengalaman pembelajaran informal yang dialami oleh para sukarelawan MYCORPS, (ii) mengkaji faktor penyebab pengalaman pembelajaran informal yang dialami oleh para sukarelawan MYCORPS dan (iii) menyelidiki kesan pengalaman pembelajaran informal yang dialami oleh para sukarelawan MYCORPS. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan kaedah analisis tematik. Pengalaman pembelajaran informal terbahagi kepada dua iaitu kemahiran insaniah dan kemahiran nyata. Faktor penyebab pengalaman pembelajaran informalterjadi adalah strategi pembelajaran, orang luar dan ahli kumpulan yang mengesankan pengetahuan, kemahiran dan sikap sukarelawan. Pendekatan fenomenologi yang dipilih bertujuan untuk memahami sesuatu fenomena. Hasil kajian mendapati pembelajaran informal dialami disebabkan faktor berkenaan dan memberi kesan kepada pengetahuan, kemahiran dan sikap. Kajian ini memberi implikasi kepada pengamal pembelajaran dewasa, teori yang digunakan dan juga sukarelawan. Penerbit UTM Press 2021-08-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/97509/1/MohdAzharAbd2021_PengalamanPembelajaranInformaldalamKalangan.pdf Md. Saleh, Ainaatul Afifah and Thukiman, Kassim and Mohd. Balwi, Mohd. Koharuddin and Othman, Muhammed Fauzi and Abd. Hamid, Mohd. Azhar (2021) Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur. Sains Humanika, 13 (2-2). pp. 51-58. ISSN 2289-6996 http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1892 DOI:10.11113/sh.v13n2-2.1892
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
L Education (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
L Education (General)
Md. Saleh, Ainaatul Afifah
Thukiman, Kassim
Mohd. Balwi, Mohd. Koharuddin
Othman, Muhammed Fauzi
Abd. Hamid, Mohd. Azhar
Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan MYCORPS dengan menggunakan kaedah kualitatif melalui temubual separa berstruktur dan menggunakan kaedah persampelan snowball. Tiga objektif kajian iaitu (i) meneroka pengalaman pembelajaran informal yang dialami oleh para sukarelawan MYCORPS, (ii) mengkaji faktor penyebab pengalaman pembelajaran informal yang dialami oleh para sukarelawan MYCORPS dan (iii) menyelidiki kesan pengalaman pembelajaran informal yang dialami oleh para sukarelawan MYCORPS. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan kaedah analisis tematik. Pengalaman pembelajaran informal terbahagi kepada dua iaitu kemahiran insaniah dan kemahiran nyata. Faktor penyebab pengalaman pembelajaran informalterjadi adalah strategi pembelajaran, orang luar dan ahli kumpulan yang mengesankan pengetahuan, kemahiran dan sikap sukarelawan. Pendekatan fenomenologi yang dipilih bertujuan untuk memahami sesuatu fenomena. Hasil kajian mendapati pembelajaran informal dialami disebabkan faktor berkenaan dan memberi kesan kepada pengetahuan, kemahiran dan sikap. Kajian ini memberi implikasi kepada pengamal pembelajaran dewasa, teori yang digunakan dan juga sukarelawan.
format Article
author Md. Saleh, Ainaatul Afifah
Thukiman, Kassim
Mohd. Balwi, Mohd. Koharuddin
Othman, Muhammed Fauzi
Abd. Hamid, Mohd. Azhar
author_facet Md. Saleh, Ainaatul Afifah
Thukiman, Kassim
Mohd. Balwi, Mohd. Koharuddin
Othman, Muhammed Fauzi
Abd. Hamid, Mohd. Azhar
author_sort Md. Saleh, Ainaatul Afifah
title Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur
title_short Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur
title_full Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur
title_fullStr Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan Mycorps, Kuala Lumpur
title_sort pengalaman pembelajaran informal dalam kalangan sukarelawan mycorps, kuala lumpur
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2021
url http://eprints.utm.my/id/eprint/97509/1/MohdAzharAbd2021_PengalamanPembelajaranInformaldalamKalangan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/97509/
http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1892
_version_ 1748180469521842176
score 13.18916