Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur

Artikel ini adalah satu sorotan kajian yang memberi fokus kepada konsep pembelajaran dewasa di tempat kerja (workplace learning). Peningkatan pengetahuan melalui pembelajaran di tempat kerja memainkan peranan penting pada hari ini (Yang, 2003). Peluang pembelajaran untuk orang dewasa wujud dalam pel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zulkifli, Nor Mohamad, Abd. Wahid, Nur Husna, Suhairom, Nornazira
Format: Article
Published: Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/97306/
https://pptvm.files.wordpress.com/2021/08/pages-from-jurnal-ptvm-jilid-10-1.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.97306
record_format eprints
spelling my.utm.973062022-09-28T07:53:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97306/ Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur Zulkifli, Nor Mohamad Abd. Wahid, Nur Husna Suhairom, Nornazira L Education (General) Artikel ini adalah satu sorotan kajian yang memberi fokus kepada konsep pembelajaran dewasa di tempat kerja (workplace learning). Peningkatan pengetahuan melalui pembelajaran di tempat kerja memainkan peranan penting pada hari ini (Yang, 2003). Peluang pembelajaran untuk orang dewasa wujud dalam pelbagai latar dari institusi formal ke penerapan pembelajaran di tempat kerja (Sleezer, 2004). Pembelajaran di tempat kerja melibatkan pekerja atau ‘orang dewasa’ dan “pembelajaran dewasa ialah konsep teras dalam menyokong konsep asas pembangunan sumber manusia, seperti peningkatan prestasi, peningkatan kualiti berterusan, pengurusan pengetahuan, organisasi pembelajaran, dan pengurusan perubahan” (McLean, 2006; Yang, 2003). Artikel ini membincangkan beberapa konsep pembelajaran di tempat kerja termasuk konsep andragogi, pembelajaran terarah kendiri, pembelajaran tindakan, dan pembelajaran berasaskan projek. Artikel ini adalah sebuah tinjauan literatur berdasarkan penyelidikan, buku, artikel dan lain-lain yang berkaitan dengan isu pembelajaran dewasa di tempat kerja. Hasil tinjauan literatur ini mendapati setiap konsep yang dibincangkan mempunyai cabaran dalam pelaksanaanya ditempat kerja. Selain daripada itu, beberapa pertimbangan perlu di ambil dalam melaksanakan pembelajaran di tempat kerja termasuk ciri-ciri perkerja. Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2021-06 Article PeerReviewed Zulkifli, Nor Mohamad and Abd. Wahid, Nur Husna and Suhairom, Nornazira (2021) Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur. Jurnal Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PTVM), 10 (NA). pp. 87-93. ISSN 1985-6652 https://pptvm.files.wordpress.com/2021/08/pages-from-jurnal-ptvm-jilid-10-1.pdf NA
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Zulkifli, Nor Mohamad
Abd. Wahid, Nur Husna
Suhairom, Nornazira
Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
description Artikel ini adalah satu sorotan kajian yang memberi fokus kepada konsep pembelajaran dewasa di tempat kerja (workplace learning). Peningkatan pengetahuan melalui pembelajaran di tempat kerja memainkan peranan penting pada hari ini (Yang, 2003). Peluang pembelajaran untuk orang dewasa wujud dalam pelbagai latar dari institusi formal ke penerapan pembelajaran di tempat kerja (Sleezer, 2004). Pembelajaran di tempat kerja melibatkan pekerja atau ‘orang dewasa’ dan “pembelajaran dewasa ialah konsep teras dalam menyokong konsep asas pembangunan sumber manusia, seperti peningkatan prestasi, peningkatan kualiti berterusan, pengurusan pengetahuan, organisasi pembelajaran, dan pengurusan perubahan” (McLean, 2006; Yang, 2003). Artikel ini membincangkan beberapa konsep pembelajaran di tempat kerja termasuk konsep andragogi, pembelajaran terarah kendiri, pembelajaran tindakan, dan pembelajaran berasaskan projek. Artikel ini adalah sebuah tinjauan literatur berdasarkan penyelidikan, buku, artikel dan lain-lain yang berkaitan dengan isu pembelajaran dewasa di tempat kerja. Hasil tinjauan literatur ini mendapati setiap konsep yang dibincangkan mempunyai cabaran dalam pelaksanaanya ditempat kerja. Selain daripada itu, beberapa pertimbangan perlu di ambil dalam melaksanakan pembelajaran di tempat kerja termasuk ciri-ciri perkerja.
format Article
author Zulkifli, Nor Mohamad
Abd. Wahid, Nur Husna
Suhairom, Nornazira
author_facet Zulkifli, Nor Mohamad
Abd. Wahid, Nur Husna
Suhairom, Nornazira
author_sort Zulkifli, Nor Mohamad
title Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
title_short Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
title_full Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
title_fullStr Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
title_full_unstemmed Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
title_sort pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
publisher Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM)
publishDate 2021
url http://eprints.utm.my/id/eprint/97306/
https://pptvm.files.wordpress.com/2021/08/pages-from-jurnal-ptvm-jilid-10-1.pdf
_version_ 1745562365052583936
score 13.18916