Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur
Artikel ini adalah satu sorotan kajian yang memberi fokus kepada konsep pembelajaran dewasa di tempat kerja (workplace learning). Peningkatan pengetahuan melalui pembelajaran di tempat kerja memainkan peranan penting pada hari ini (Yang, 2003). Peluang pembelajaran untuk orang dewasa wujud dalam pel...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM)
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/97306/ https://pptvm.files.wordpress.com/2021/08/pages-from-jurnal-ptvm-jilid-10-1.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.97306 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.973062022-09-28T07:53:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97306/ Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur Zulkifli, Nor Mohamad Abd. Wahid, Nur Husna Suhairom, Nornazira L Education (General) Artikel ini adalah satu sorotan kajian yang memberi fokus kepada konsep pembelajaran dewasa di tempat kerja (workplace learning). Peningkatan pengetahuan melalui pembelajaran di tempat kerja memainkan peranan penting pada hari ini (Yang, 2003). Peluang pembelajaran untuk orang dewasa wujud dalam pelbagai latar dari institusi formal ke penerapan pembelajaran di tempat kerja (Sleezer, 2004). Pembelajaran di tempat kerja melibatkan pekerja atau ‘orang dewasa’ dan “pembelajaran dewasa ialah konsep teras dalam menyokong konsep asas pembangunan sumber manusia, seperti peningkatan prestasi, peningkatan kualiti berterusan, pengurusan pengetahuan, organisasi pembelajaran, dan pengurusan perubahan” (McLean, 2006; Yang, 2003). Artikel ini membincangkan beberapa konsep pembelajaran di tempat kerja termasuk konsep andragogi, pembelajaran terarah kendiri, pembelajaran tindakan, dan pembelajaran berasaskan projek. Artikel ini adalah sebuah tinjauan literatur berdasarkan penyelidikan, buku, artikel dan lain-lain yang berkaitan dengan isu pembelajaran dewasa di tempat kerja. Hasil tinjauan literatur ini mendapati setiap konsep yang dibincangkan mempunyai cabaran dalam pelaksanaanya ditempat kerja. Selain daripada itu, beberapa pertimbangan perlu di ambil dalam melaksanakan pembelajaran di tempat kerja termasuk ciri-ciri perkerja. Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2021-06 Article PeerReviewed Zulkifli, Nor Mohamad and Abd. Wahid, Nur Husna and Suhairom, Nornazira (2021) Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur. Jurnal Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PTVM), 10 (NA). pp. 87-93. ISSN 1985-6652 https://pptvm.files.wordpress.com/2021/08/pages-from-jurnal-ptvm-jilid-10-1.pdf NA |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Zulkifli, Nor Mohamad Abd. Wahid, Nur Husna Suhairom, Nornazira Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
description |
Artikel ini adalah satu sorotan kajian yang memberi fokus kepada konsep pembelajaran dewasa di tempat kerja (workplace learning). Peningkatan pengetahuan melalui pembelajaran di tempat kerja memainkan peranan penting pada hari ini (Yang, 2003). Peluang pembelajaran untuk orang dewasa wujud dalam pelbagai latar dari institusi formal ke penerapan pembelajaran di tempat kerja (Sleezer, 2004). Pembelajaran di tempat kerja melibatkan pekerja atau ‘orang dewasa’ dan “pembelajaran dewasa ialah konsep teras dalam menyokong konsep asas pembangunan sumber manusia, seperti peningkatan prestasi, peningkatan kualiti berterusan, pengurusan pengetahuan, organisasi pembelajaran, dan pengurusan perubahan” (McLean, 2006; Yang, 2003). Artikel ini membincangkan beberapa konsep pembelajaran di tempat kerja termasuk konsep andragogi, pembelajaran terarah kendiri, pembelajaran tindakan, dan pembelajaran berasaskan projek. Artikel ini adalah sebuah tinjauan literatur berdasarkan penyelidikan, buku, artikel dan lain-lain yang berkaitan dengan isu pembelajaran dewasa di tempat kerja. Hasil tinjauan literatur ini mendapati setiap konsep yang dibincangkan mempunyai cabaran dalam pelaksanaanya ditempat kerja. Selain daripada itu, beberapa pertimbangan perlu di ambil dalam melaksanakan pembelajaran di tempat kerja termasuk ciri-ciri perkerja. |
format |
Article |
author |
Zulkifli, Nor Mohamad Abd. Wahid, Nur Husna Suhairom, Nornazira |
author_facet |
Zulkifli, Nor Mohamad Abd. Wahid, Nur Husna Suhairom, Nornazira |
author_sort |
Zulkifli, Nor Mohamad |
title |
Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
title_short |
Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
title_full |
Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
title_fullStr |
Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
title_sort |
pembelajaran dewasa di tempat kerja: satu sorotan literatur |
publisher |
Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/97306/ https://pptvm.files.wordpress.com/2021/08/pages-from-jurnal-ptvm-jilid-10-1.pdf |
_version_ |
1745562365052583936 |
score |
13.209306 |