Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tret personaliti guru dan sama ada wujud pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru. Di samping itu, kajian juga dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan dan stres kerja guru serta hubungan antara dua pemboleh ubah ini. Seramai 255 o...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/8741/3/AzlinaMohdKosnin2008_PengaruhPersonalitiTerhadapKepuasanKerja.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/8741/ http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E03.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.8741 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.87412017-02-15T07:45:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/8741/ Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru Mohd. Kosnin, Azlina Tan, Sew Lee LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tret personaliti guru dan sama ada wujud pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru. Di samping itu, kajian juga dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan dan stres kerja guru serta hubungan antara dua pemboleh ubah ini. Seramai 255 orang guru dari 10 buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Johor Bahru dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif. Data dikumpul menerusi soal selidik yang diterjemahkan daripada The Big Five Inventory (BFI), Job Descriptive Index ( JDI) dan Adminstrative Stress Indeks (ASI). Nilai kebolehpercayaan bagi instrumen JDI dan ASI ialah 0.91 dan 0.84. Manakala darjah kebolehpercayaan instrumen BFI ialah antara 0.73 hingga 0.80. Para guru menyatakan bahawa tahap kepuasan kerja dan stres kerja guru secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan hubungan negatif yang signifikan antara kepuasan kerja dan stres kerja guru. Hubungan yang signifikan didapati antara dimensi-dimensi personaliti t dengan kepuasan kerja dan juga stres kerja. Implikasi kajian turut dicadangkan dalam artikel ini. Penerbit UTM Press 2008-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/8741/3/AzlinaMohdKosnin2008_PengaruhPersonalitiTerhadapKepuasanKerja.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Tan, Sew Lee (2008) Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru. Jurnal Teknologi (48E). pp. 33-47. ISSN 0127-9696 http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E03.pdf |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Mohd. Kosnin, Azlina Tan, Sew Lee Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tret personaliti guru dan sama ada wujud pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru. Di samping itu, kajian juga dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan dan stres kerja guru serta hubungan antara dua pemboleh ubah ini. Seramai 255 orang guru dari 10 buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Johor Bahru dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif. Data dikumpul menerusi soal selidik yang diterjemahkan daripada The Big Five Inventory (BFI), Job Descriptive Index ( JDI) dan Adminstrative Stress Indeks (ASI). Nilai kebolehpercayaan bagi instrumen JDI dan ASI ialah 0.91 dan 0.84. Manakala darjah kebolehpercayaan instrumen BFI ialah antara 0.73 hingga 0.80. Para guru menyatakan bahawa tahap kepuasan kerja dan stres kerja guru secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan hubungan negatif yang signifikan antara kepuasan kerja dan stres kerja guru. Hubungan yang signifikan didapati antara dimensi-dimensi personaliti t dengan kepuasan kerja dan juga stres kerja. Implikasi kajian turut dicadangkan dalam artikel ini. |
format |
Article |
author |
Mohd. Kosnin, Azlina Tan, Sew Lee |
author_facet |
Mohd. Kosnin, Azlina Tan, Sew Lee |
author_sort |
Mohd. Kosnin, Azlina |
title |
Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
title_short |
Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
title_full |
Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
title_fullStr |
Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
title_full_unstemmed |
Pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
title_sort |
pengaruh personaliti terhadap kepuasan kerja dan stres kerja guru |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/8741/3/AzlinaMohdKosnin2008_PengaruhPersonalitiTerhadapKepuasanKerja.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/8741/ http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E03.pdf |
_version_ |
1643645060569366528 |
score |
13.209306 |