Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)

World Health Organization (WHO) pada tahun 2017 mendedahkan satu dalam kalangan 160 orang kanak-kanak mengalami autisme di dunia dan prevalensnya meningkat secara global. Perangkaan ini jelas menunjukkan ramai ibu bapa di luar sana yang bergelut dengan cabaran hebat dalam membesarkan dan mendidik...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bujang, Nor Afizah, Jima’ain @ Ajmain, Muhammad Talhah, Saari, Zilal
Format: Article
Published: Penerbit UTM Press 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/87278/
http://dx.doi.org/10.11113/umran2020.6n3-2.423
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.87278
record_format eprints
spelling my.utm.872782020-10-31T12:29:15Z http://eprints.utm.my/id/eprint/87278/ Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme) Bujang, Nor Afizah Jima’ain @ Ajmain, Muhammad Talhah Saari, Zilal BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc World Health Organization (WHO) pada tahun 2017 mendedahkan satu dalam kalangan 160 orang kanak-kanak mengalami autisme di dunia dan prevalensnya meningkat secara global. Perangkaan ini jelas menunjukkan ramai ibu bapa di luar sana yang bergelut dengan cabaran hebat dalam membesarkan dan mendidik anak-anak istimewa ini. Mereka turut menghadapi tekanan yang tinggi berbanding ibu bapa yang mempunyai anak yang normal dan anak dengan ketidakupayaan yang lain seperti down syndrome. Objektif kajian ini untuk meneliti mekanisma alternatif bagi membantu ibu bapa menghadapi kenyataan dalam menerima kehadiran anak autisme ini. Kajian ini melibatkan metodologi secara analisis kajian kepustakaan, iaitu kajian komprehensif terhadap pelbagai penulisan dan kajian berkenaan autisme dianalisis untuk mendapatkan alternatif yang perlu diterapkan dalam menyantuni anak istimewa ini. Dapatan daripada analisis tersebut mendapati konsep ilmu, kasih sayang, harapan, latihan, amanah dan sokongan (IKHLAS) perlu diterapkan dalam diri setiap ibu bapa yang mempunya anak istimewa supaya anak-anak tersebut mendapat ruang dan peluang yang sepatutnya dan tidak terus dipinggirkan oleh masyarakat. Diharapkan penulisan ini boleh dijadikan sedikit input kepada ibu bapa dan pihak yang berkaitan agar melaksanakan konsep IKHLAS dalam rangka usaha mendidik dan menjaga mereka. Penerbit UTM Press 2020-01 Article PeerReviewed Bujang, Nor Afizah and Jima’ain @ Ajmain, Muhammad Talhah and Saari, Zilal (2020) Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme). UMRAN-International Journal of Islamic and Civilizational Studies, 6 (3-2). pp. 79-88. ISSN 2289-8204 http://dx.doi.org/10.11113/umran2020.6n3-2.423 DOI:10.11113/umran2020.6n3-2.423
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Bujang, Nor Afizah
Jima’ain @ Ajmain, Muhammad Talhah
Saari, Zilal
Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
description World Health Organization (WHO) pada tahun 2017 mendedahkan satu dalam kalangan 160 orang kanak-kanak mengalami autisme di dunia dan prevalensnya meningkat secara global. Perangkaan ini jelas menunjukkan ramai ibu bapa di luar sana yang bergelut dengan cabaran hebat dalam membesarkan dan mendidik anak-anak istimewa ini. Mereka turut menghadapi tekanan yang tinggi berbanding ibu bapa yang mempunyai anak yang normal dan anak dengan ketidakupayaan yang lain seperti down syndrome. Objektif kajian ini untuk meneliti mekanisma alternatif bagi membantu ibu bapa menghadapi kenyataan dalam menerima kehadiran anak autisme ini. Kajian ini melibatkan metodologi secara analisis kajian kepustakaan, iaitu kajian komprehensif terhadap pelbagai penulisan dan kajian berkenaan autisme dianalisis untuk mendapatkan alternatif yang perlu diterapkan dalam menyantuni anak istimewa ini. Dapatan daripada analisis tersebut mendapati konsep ilmu, kasih sayang, harapan, latihan, amanah dan sokongan (IKHLAS) perlu diterapkan dalam diri setiap ibu bapa yang mempunya anak istimewa supaya anak-anak tersebut mendapat ruang dan peluang yang sepatutnya dan tidak terus dipinggirkan oleh masyarakat. Diharapkan penulisan ini boleh dijadikan sedikit input kepada ibu bapa dan pihak yang berkaitan agar melaksanakan konsep IKHLAS dalam rangka usaha mendidik dan menjaga mereka.
format Article
author Bujang, Nor Afizah
Jima’ain @ Ajmain, Muhammad Talhah
Saari, Zilal
author_facet Bujang, Nor Afizah
Jima’ain @ Ajmain, Muhammad Talhah
Saari, Zilal
author_sort Bujang, Nor Afizah
title Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
title_short Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
title_full Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
title_fullStr Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
title_full_unstemmed Penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
title_sort penerapan konsep ikhlas dalam menyantuni anak istimewa (autisme)
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2020
url http://eprints.utm.my/id/eprint/87278/
http://dx.doi.org/10.11113/umran2020.6n3-2.423
_version_ 1683230716001779712
score 13.188404