Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.

Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dikenalpasti berupaya meningkatkan keberkesanan proses Pen gajaran dan Pembelajaran (P&P). Gabungan ICT dan teori pendidikan dalam produk perisian Pendidikan Berbantukan Komputer (CBE) dipercayai mampu meningkatkan kefahaman mengenai konsep sa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Surif, Johari, Arshad, Mohammad Yusof, Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/1/JohariSurif2003_KajianAwalanTerhadapModelGeneratif.PDF
http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.8544
record_format eprints
spelling my.utm.85442017-11-01T04:17:41Z http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/ Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains. Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir LB Theory and practice of education QA75 Electronic computers. Computer science Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dikenalpasti berupaya meningkatkan keberkesanan proses Pen gajaran dan Pembelajaran (P&P). Gabungan ICT dan teori pendidikan dalam produk perisian Pendidikan Berbantukan Komputer (CBE) dipercayai mampu meningkatkan kefahaman mengenai konsep sains pada aras mikro, meningkatkan strategi metakognitif, membantu membina pen gkonsepan saintifik dan mencetus proses kognitif pelajar. Kertas kerja ini mencadangkan sebuah model hasil daripada gabungan Model Generatif dan Metakognitif yang diberi nama Model Generatif¬Metakognitif dalam membangunkan produk CBE yang dijangka dapat membantu pelajar men guasai subjek sains secara efektif. Model ini men gutamakan pen umpuan kepada perubahan konsep iaitu perubahan kerangka alternatif kepada kerangka saintifik di kalangan pelajar. Keberkesanan mengaplikasikan model ini sedang diuji pada peringkat kajian dalam rang/ca mempertingkatkan lagi penguasaan sains di kalangan pelajar. Sehingga kini, sebuah perisian prototaip telah berjaya dibangunkan untuk men guji konsep-konsep sains khususnya konsep keabaclian jirim yang menjadi asas untuk men guasai konsep sains, yang lebih kompleks. Penerbit UTM Press 2003-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/1/JohariSurif2003_KajianAwalanTerhadapModelGeneratif.PDF Surif, Johari and Arshad, Mohammad Yusof and Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir (2003) Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains. Jurnal Teknologi Maklumat, 15 (1). pp. 117-131. ISSN 0128-3790
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
QA75 Electronic computers. Computer science
spellingShingle LB Theory and practice of education
QA75 Electronic computers. Computer science
Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir
Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
description Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dikenalpasti berupaya meningkatkan keberkesanan proses Pen gajaran dan Pembelajaran (P&P). Gabungan ICT dan teori pendidikan dalam produk perisian Pendidikan Berbantukan Komputer (CBE) dipercayai mampu meningkatkan kefahaman mengenai konsep sains pada aras mikro, meningkatkan strategi metakognitif, membantu membina pen gkonsepan saintifik dan mencetus proses kognitif pelajar. Kertas kerja ini mencadangkan sebuah model hasil daripada gabungan Model Generatif dan Metakognitif yang diberi nama Model Generatif¬Metakognitif dalam membangunkan produk CBE yang dijangka dapat membantu pelajar men guasai subjek sains secara efektif. Model ini men gutamakan pen umpuan kepada perubahan konsep iaitu perubahan kerangka alternatif kepada kerangka saintifik di kalangan pelajar. Keberkesanan mengaplikasikan model ini sedang diuji pada peringkat kajian dalam rang/ca mempertingkatkan lagi penguasaan sains di kalangan pelajar. Sehingga kini, sebuah perisian prototaip telah berjaya dibangunkan untuk men guji konsep-konsep sains khususnya konsep keabaclian jirim yang menjadi asas untuk men guasai konsep sains, yang lebih kompleks.
format Article
author Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir
author_facet Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ahmad @ Sharie, Mohammad Nazir
author_sort Surif, Johari
title Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
title_short Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
title_full Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
title_fullStr Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
title_full_unstemmed Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
title_sort kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2003
url http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/1/JohariSurif2003_KajianAwalanTerhadapModelGeneratif.PDF
http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/
_version_ 1643645014212870144
score 13.211869