Kajian awalan terhadap model generatif-metakognitif untuk pembangunan perisian pendidikan berkomputer bagi proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains.
Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dikenalpasti berupaya meningkatkan keberkesanan proses Pen gajaran dan Pembelajaran (P&P). Gabungan ICT dan teori pendidikan dalam produk perisian Pendidikan Berbantukan Komputer (CBE) dipercayai mampu meningkatkan kefahaman mengenai konsep sa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/1/JohariSurif2003_KajianAwalanTerhadapModelGeneratif.PDF http://eprints.utm.my/id/eprint/8544/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dikenalpasti berupaya meningkatkan keberkesanan proses Pen gajaran dan Pembelajaran (P&P). Gabungan ICT dan teori pendidikan dalam produk perisian Pendidikan Berbantukan Komputer (CBE) dipercayai mampu meningkatkan kefahaman mengenai konsep sains pada aras mikro, meningkatkan strategi metakognitif, membantu membina pen gkonsepan saintifik dan mencetus proses kognitif pelajar. Kertas kerja ini mencadangkan sebuah model hasil daripada gabungan Model Generatif dan Metakognitif yang diberi nama Model Generatif¬Metakognitif dalam membangunkan produk CBE yang dijangka dapat membantu pelajar men guasai subjek sains secara efektif. Model ini men gutamakan pen umpuan kepada perubahan konsep iaitu perubahan kerangka alternatif kepada kerangka saintifik di kalangan pelajar. Keberkesanan mengaplikasikan model ini sedang diuji pada peringkat kajian dalam rang/ca mempertingkatkan lagi penguasaan sains di kalangan pelajar. Sehingga kini, sebuah perisian prototaip telah berjaya dibangunkan untuk men guji konsep-konsep sains khususnya konsep keabaclian jirim yang menjadi asas untuk men guasai konsep sains, yang lebih kompleks. |
---|