Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pola strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di lima buah sekolah di Daerah Kulim Bandar Baharu, Kedah. Seramai 192 orang pelajar telah dipilih sebagai responden kajian. Soal seli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd. Rahim, Siti Zulaiha, Abdullah, Abdul Halim
Format: Article
Published: Fakulti Pendidikan, UTM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/84474/
https://www.researchgate.net/profile/Abdul_Abdullah10/publication/316385732_Strategi_Penyelesaian_Masalah_Matematik_Bukan_Rutin_Merentas_Kepelbagaian_Kecerdasan/links/58fc2c92a6fdccde98951102/Strategi-Penyelesaian-Masalah-Matematik-Bukan-Rutin-Merentas-Ke
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.84474
record_format eprints
spelling my.utm.844742020-02-29T13:48:52Z http://eprints.utm.my/id/eprint/84474/ Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan Abd. Rahim, Siti Zulaiha Abdullah, Abdul Halim L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pola strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di lima buah sekolah di Daerah Kulim Bandar Baharu, Kedah. Seramai 192 orang pelajar telah dipilih sebagai responden kajian. Soal selidik kepelbagaian kecerdasan Howard Gardner dan set soalan penyelesaian masalah telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan kajian menunjukkan seramai 122 orang pelajar mempunyai kecerdasan dominan dan 70 orang pelajar mempunyai lebih daripada satu kecerdasan. Namun penyelidik hanya melihat strategi penyelesaian masalah terhadap pelajar yang mempunyai kecerdasan dominan sahaja. Majoriti pelajar yang terlibat sebagai responden kajian mempunyai kecerdasan dominan Intrapersonal. Seterusnya analisis terhadap strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi soalan pertama menunjukkan pelajar kerap mengaplikasikan strategi pemikiran logik dan melukis rajah. Manakala analisis terhadap strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi soalan kedua pula menunjukkan pelajar sering menggunakan strategi menyusun data, pemikiran logik dan penyelesaian masalah dengan lebih mudah. Akhir sekali adalah analisis terhadap strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi soalan ketiga yang menunjukkan pelajar cenderung melaksanakan strategi pemikiran logik dan penyelesaian masalah dengan lebih mudah bagi menjawab soalan penyelesaian masalah ini. Oleh demikian, para guru haruslah mengambil langkah inisiatif dengan memperbaiki dan meningkatkan lagi kaedah pengajaran untuk membimbing dan melatih pelajar yang mempunyai kecerdasan yang pelbagai mampu untuk mempelbagaikan lagi strategi dalam menyelesaikan masalah matematik bukan rutin. Fakulti Pendidikan, UTM 2017 Article PeerReviewed Abd. Rahim, Siti Zulaiha and Abdullah, Abdul Halim (2017) Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan. Malaysian Journal of Higher Order Thinking Skills in Education (MJHOTS), 1 . ISSN 2462-2397 https://www.researchgate.net/profile/Abdul_Abdullah10/publication/316385732_Strategi_Penyelesaian_Masalah_Matematik_Bukan_Rutin_Merentas_Kepelbagaian_Kecerdasan/links/58fc2c92a6fdccde98951102/Strategi-Penyelesaian-Masalah-Matematik-Bukan-Rutin-Merentas-Ke
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abd. Rahim, Siti Zulaiha
Abdullah, Abdul Halim
Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pola strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di lima buah sekolah di Daerah Kulim Bandar Baharu, Kedah. Seramai 192 orang pelajar telah dipilih sebagai responden kajian. Soal selidik kepelbagaian kecerdasan Howard Gardner dan set soalan penyelesaian masalah telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan kajian menunjukkan seramai 122 orang pelajar mempunyai kecerdasan dominan dan 70 orang pelajar mempunyai lebih daripada satu kecerdasan. Namun penyelidik hanya melihat strategi penyelesaian masalah terhadap pelajar yang mempunyai kecerdasan dominan sahaja. Majoriti pelajar yang terlibat sebagai responden kajian mempunyai kecerdasan dominan Intrapersonal. Seterusnya analisis terhadap strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi soalan pertama menunjukkan pelajar kerap mengaplikasikan strategi pemikiran logik dan melukis rajah. Manakala analisis terhadap strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi soalan kedua pula menunjukkan pelajar sering menggunakan strategi menyusun data, pemikiran logik dan penyelesaian masalah dengan lebih mudah. Akhir sekali adalah analisis terhadap strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi soalan ketiga yang menunjukkan pelajar cenderung melaksanakan strategi pemikiran logik dan penyelesaian masalah dengan lebih mudah bagi menjawab soalan penyelesaian masalah ini. Oleh demikian, para guru haruslah mengambil langkah inisiatif dengan memperbaiki dan meningkatkan lagi kaedah pengajaran untuk membimbing dan melatih pelajar yang mempunyai kecerdasan yang pelbagai mampu untuk mempelbagaikan lagi strategi dalam menyelesaikan masalah matematik bukan rutin.
format Article
author Abd. Rahim, Siti Zulaiha
Abdullah, Abdul Halim
author_facet Abd. Rahim, Siti Zulaiha
Abdullah, Abdul Halim
author_sort Abd. Rahim, Siti Zulaiha
title Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
title_short Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
title_full Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
title_fullStr Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
title_full_unstemmed Strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
title_sort strategi penyelesaian masalah matematik bukan rutin merentas kepelbagaian kecerdasan
publisher Fakulti Pendidikan, UTM
publishDate 2017
url http://eprints.utm.my/id/eprint/84474/
https://www.researchgate.net/profile/Abdul_Abdullah10/publication/316385732_Strategi_Penyelesaian_Masalah_Matematik_Bukan_Rutin_Merentas_Kepelbagaian_Kecerdasan/links/58fc2c92a6fdccde98951102/Strategi-Penyelesaian-Masalah-Matematik-Bukan-Rutin-Merentas-Ke
_version_ 1662754269185441792
score 13.160551