Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik

Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Yahaya, Azizi, Ramli, Jamaluddin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.8021
record_format eprints
spelling my.utm.80212017-11-01T04:17:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/ Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden. Penerbit UTM Press 2006-10-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf Hashim, Shahrin and Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaluddin (2006) Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 46-62. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
spellingShingle H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
description Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden.
format Article
author Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
author_facet Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
author_sort Hashim, Shahrin
title Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_short Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_full Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_fullStr Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_full_unstemmed Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_sort orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2006
url http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/
_version_ 1643644904939716608
score 13.160551