Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik

Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Yahaya, Azizi, Ramli, Jamaluddin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/8021/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden.