Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik
Antara tujuan utama kurikulum fizik ialah untuk membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar tetapi ianya merupakan suatu tugasan yang kompleks dan kritikal dalam pembelajaran pelajar. Namun begitu hingga kini, ia masih terus diusahakan dan terus menjadi agenda utama dalam bidang...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/1/MohamadBilalAli2015_MetodPengajaranGuruBagiMeningkatkanKemahiranMenyelesaikanMasalahdalamFizik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.62172 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.621722017-08-02T04:58:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/ Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik Kaus, Mohd. Adnan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena Ismail, Abd. Khamim LB Theory and practice of education Antara tujuan utama kurikulum fizik ialah untuk membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar tetapi ianya merupakan suatu tugasan yang kompleks dan kritikal dalam pembelajaran pelajar. Namun begitu hingga kini, ia masih terus diusahakan dan terus menjadi agenda utama dalam bidang pendidikan. Kajian-kajian lepas menunjukkan tahap kemahiran menyelesaikan masalah Fizik dalam kalangan pelajar di Malaysia adalah masih lemah. Walau bagaimanapun, pelbagai inisiatif dan usaha telah dilaksanakan untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah ini. Salah satu elemen yang dapat membantu pelajar dalam meningkatkan kemahiran ini ialah metod pengajaran guru. Oleh itu, kertas konsep ini akan membincangkan beberapa metod pengajaran guru dalam subek Fizik bagi membantu untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/1/MohamadBilalAli2015_MetodPengajaranGuruBagiMeningkatkanKemahiranMenyelesaikanMasalahdalamFizik.pdf Kaus, Mohd. Adnan and Ali, Mohamad Bilal and Phang Abdullah, Fatin Aliah and Abu Samah, Norazrena and Ismail, Abd. Khamim (2015) Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik. In: International Education Postgraduate Seminar 2015, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, Johor. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Kaus, Mohd. Adnan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena Ismail, Abd. Khamim Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
description |
Antara tujuan utama kurikulum fizik ialah untuk membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar tetapi ianya merupakan suatu tugasan yang kompleks dan kritikal dalam pembelajaran pelajar. Namun begitu hingga kini, ia masih terus diusahakan dan terus menjadi agenda utama dalam bidang pendidikan. Kajian-kajian lepas menunjukkan tahap kemahiran menyelesaikan masalah Fizik dalam kalangan pelajar di Malaysia adalah masih lemah. Walau bagaimanapun, pelbagai inisiatif dan usaha telah dilaksanakan untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah ini. Salah satu elemen yang dapat membantu pelajar dalam meningkatkan kemahiran ini ialah metod pengajaran guru. Oleh itu, kertas konsep ini akan membincangkan beberapa metod pengajaran guru dalam subek Fizik bagi membantu untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Kaus, Mohd. Adnan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena Ismail, Abd. Khamim |
author_facet |
Kaus, Mohd. Adnan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena Ismail, Abd. Khamim |
author_sort |
Kaus, Mohd. Adnan |
title |
Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
title_short |
Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
title_full |
Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
title_fullStr |
Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
title_full_unstemmed |
Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
title_sort |
metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/1/MohamadBilalAli2015_MetodPengajaranGuruBagiMeningkatkanKemahiranMenyelesaikanMasalahdalamFizik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/ |
_version_ |
1643655344197468160 |
score |
13.214268 |