Metod pengajaran guru bagi meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam fizik

Antara tujuan utama kurikulum fizik ialah untuk membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar tetapi ianya merupakan suatu tugasan yang kompleks dan kritikal dalam pembelajaran pelajar. Namun begitu hingga kini, ia masih terus diusahakan dan terus menjadi agenda utama dalam bidang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kaus, Mohd. Adnan, Ali, Mohamad Bilal, Phang Abdullah, Fatin Aliah, Abu Samah, Norazrena, Ismail, Abd. Khamim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/1/MohamadBilalAli2015_MetodPengajaranGuruBagiMeningkatkanKemahiranMenyelesaikanMasalahdalamFizik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/62172/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Antara tujuan utama kurikulum fizik ialah untuk membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah di kalangan pelajar tetapi ianya merupakan suatu tugasan yang kompleks dan kritikal dalam pembelajaran pelajar. Namun begitu hingga kini, ia masih terus diusahakan dan terus menjadi agenda utama dalam bidang pendidikan. Kajian-kajian lepas menunjukkan tahap kemahiran menyelesaikan masalah Fizik dalam kalangan pelajar di Malaysia adalah masih lemah. Walau bagaimanapun, pelbagai inisiatif dan usaha telah dilaksanakan untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah ini. Salah satu elemen yang dapat membantu pelajar dalam meningkatkan kemahiran ini ialah metod pengajaran guru. Oleh itu, kertas konsep ini akan membincangkan beberapa metod pengajaran guru dalam subek Fizik bagi membantu untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar.