Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru

Kajian ini adalah untuk mengenalpasti amalan penilaian yang digunakan untuk menilai kemajuan pencapaian pelajar. Kajian ini menjurus kepada kaedah penilaian serta cara untuk membantu pelajar yang gagal mencapai objektif pembelajaran di salah sebuah institut latihan kemahiran di Johor Bahru.Kajian in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md. Yusof, Rahmah, Ismail, Zaipah, Abdullah, Christina Andin @ Nur Qistina, Buntat, Yahya, Nordin, Mohd. Safarin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61396/1/MohdSafarinNordin2014_PenilaianBerasaskanKompetensidiInstitutLatihanKemahiran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61396/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.61396
record_format eprints
spelling my.utm.613962017-09-07T01:04:14Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61396/ Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru Md. Yusof, Rahmah Ismail, Zaipah Abdullah, Christina Andin @ Nur Qistina Buntat, Yahya Nordin, Mohd. Safarin L Education (General) Kajian ini adalah untuk mengenalpasti amalan penilaian yang digunakan untuk menilai kemajuan pencapaian pelajar. Kajian ini menjurus kepada kaedah penilaian serta cara untuk membantu pelajar yang gagal mencapai objektif pembelajaran di salah sebuah institut latihan kemahiran di Johor Bahru.Kajian ini merupakan kajian kes yang menggunakan temubual separa berstruktur sebagai instrument kajian. Seramai dua orang tenaga pengajar bagi kursus Sijil Teknologi Industri 1 telah dipilih sebagai sampel kajian. Data daripada temubual telah ditranskripkan, dikodingkan dan dianalisis dengan menggunakan pendekatan analisis tematik. Hasil kajian menunjukkan bahawa institut latihan ini mengunakan kaedah penilaian berasaskan „work-based learning’ dan „competency based approach’. Penilaian merangkumi pengetahuan, hasil kerja, keselamatan dan akhlak. Institut latihan ini juga menggalakkan kaedah belajar sepanjang hayat iaitu pelajar boleh belajar tanpa mengira had umur. Ia juga menekankan perubahan sikap dan tingkah laku kepada lebih baik dan positif kearah penjanaan budaya ilmu . oleh itu, pihak institut mewajibkan pelajar yang gagal mengulang semula mata pelajaran tersebut sehingga berjaya, walaupun terpaksa menambah masa pengajiannya. Secara keseluruhannya kajian ini telah dapat memberikan input yang berguna mengenai kaedah pelaksanaan penilaian berasaskan kompetensi. Implikasi kajian terhadap peningkatan kemahiran perkerjaan juga dibincangkan. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61396/1/MohdSafarinNordin2014_PenilaianBerasaskanKompetensidiInstitutLatihanKemahiran.pdf Md. Yusof, Rahmah and Ismail, Zaipah and Abdullah, Christina Andin @ Nur Qistina and Buntat, Yahya and Nordin, Mohd. Safarin (2014) Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru. In: International Seminar on Technical and Vocational Education (TVEIS2014), 25-26 August, 2014, Skudai, Johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Md. Yusof, Rahmah
Ismail, Zaipah
Abdullah, Christina Andin @ Nur Qistina
Buntat, Yahya
Nordin, Mohd. Safarin
Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru
description Kajian ini adalah untuk mengenalpasti amalan penilaian yang digunakan untuk menilai kemajuan pencapaian pelajar. Kajian ini menjurus kepada kaedah penilaian serta cara untuk membantu pelajar yang gagal mencapai objektif pembelajaran di salah sebuah institut latihan kemahiran di Johor Bahru.Kajian ini merupakan kajian kes yang menggunakan temubual separa berstruktur sebagai instrument kajian. Seramai dua orang tenaga pengajar bagi kursus Sijil Teknologi Industri 1 telah dipilih sebagai sampel kajian. Data daripada temubual telah ditranskripkan, dikodingkan dan dianalisis dengan menggunakan pendekatan analisis tematik. Hasil kajian menunjukkan bahawa institut latihan ini mengunakan kaedah penilaian berasaskan „work-based learning’ dan „competency based approach’. Penilaian merangkumi pengetahuan, hasil kerja, keselamatan dan akhlak. Institut latihan ini juga menggalakkan kaedah belajar sepanjang hayat iaitu pelajar boleh belajar tanpa mengira had umur. Ia juga menekankan perubahan sikap dan tingkah laku kepada lebih baik dan positif kearah penjanaan budaya ilmu . oleh itu, pihak institut mewajibkan pelajar yang gagal mengulang semula mata pelajaran tersebut sehingga berjaya, walaupun terpaksa menambah masa pengajiannya. Secara keseluruhannya kajian ini telah dapat memberikan input yang berguna mengenai kaedah pelaksanaan penilaian berasaskan kompetensi. Implikasi kajian terhadap peningkatan kemahiran perkerjaan juga dibincangkan.
format Conference or Workshop Item
author Md. Yusof, Rahmah
Ismail, Zaipah
Abdullah, Christina Andin @ Nur Qistina
Buntat, Yahya
Nordin, Mohd. Safarin
author_facet Md. Yusof, Rahmah
Ismail, Zaipah
Abdullah, Christina Andin @ Nur Qistina
Buntat, Yahya
Nordin, Mohd. Safarin
author_sort Md. Yusof, Rahmah
title Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru
title_short Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru
title_full Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru
title_fullStr Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru
title_full_unstemmed Penilaian berasaskan kompetensi di Institut Latihan Kemahiran, Johor Bahru
title_sort penilaian berasaskan kompetensi di institut latihan kemahiran, johor bahru
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61396/1/MohdSafarinNordin2014_PenilaianBerasaskanKompetensidiInstitutLatihanKemahiran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61396/
_version_ 1643655158493609984
score 13.209306