Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik

Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah, Atan, Noor Azean
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/1/NoorAzeanAtan2014_KerangkaKonsepPembentukanKemahiranRekaBentuk.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.61241
record_format eprints
spelling my.utm.612412017-03-22T01:14:21Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/ Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah Atan, Noor Azean L Education (General) Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik perlu diterapkan sekiranya penggunaan ICT ingin dilaksanakan dalam menarik perhatian pelajar. Narnun begitu, dalam kerancakkan mengetengahkan teknologi dalam pendidikan kita, terdapat pula pelaj ar yang agak ketinggalan dalam banyak perkara yang menyebabkan mereka hilang motivasi diri untuk meneruskan proses pembelajaran (Al-hashmi, 2008; Malik et al.,20l2). Hal ini sering berlaku dalam kalangan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran spesifik (specific learning disability). Hopkins (2007) menyatakan, antara strategi pembelajaran yang membantu pelajar bermasalah pembelajaran spesifik belajar haruslah marnpu menggerakkan mereka melakukan suatu aktiviti. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/1/NoorAzeanAtan2014_KerangkaKonsepPembentukanKemahiranRekaBentuk.pdf Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah and Atan, Noor Azean (2014) Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik. In: 1st International Education Postgraduate Seminar 2014, 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah
Atan, Noor Azean
Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
description Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik perlu diterapkan sekiranya penggunaan ICT ingin dilaksanakan dalam menarik perhatian pelajar. Narnun begitu, dalam kerancakkan mengetengahkan teknologi dalam pendidikan kita, terdapat pula pelaj ar yang agak ketinggalan dalam banyak perkara yang menyebabkan mereka hilang motivasi diri untuk meneruskan proses pembelajaran (Al-hashmi, 2008; Malik et al.,20l2). Hal ini sering berlaku dalam kalangan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran spesifik (specific learning disability). Hopkins (2007) menyatakan, antara strategi pembelajaran yang membantu pelajar bermasalah pembelajaran spesifik belajar haruslah marnpu menggerakkan mereka melakukan suatu aktiviti.
format Conference or Workshop Item
author Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah
Atan, Noor Azean
author_facet Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah
Atan, Noor Azean
author_sort Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah
title Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
title_short Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
title_full Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
title_fullStr Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
title_full_unstemmed Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
title_sort kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/1/NoorAzeanAtan2014_KerangkaKonsepPembentukanKemahiranRekaBentuk.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/
_version_ 1643655112383528960
score 13.159267