Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik
Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik p...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/1/NoorAzeanAtan2014_KerangkaKonsepPembentukanKemahiranRekaBentuk.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.61241 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.612412017-03-22T01:14:21Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/ Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah Atan, Noor Azean L Education (General) Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik perlu diterapkan sekiranya penggunaan ICT ingin dilaksanakan dalam menarik perhatian pelajar. Narnun begitu, dalam kerancakkan mengetengahkan teknologi dalam pendidikan kita, terdapat pula pelaj ar yang agak ketinggalan dalam banyak perkara yang menyebabkan mereka hilang motivasi diri untuk meneruskan proses pembelajaran (Al-hashmi, 2008; Malik et al.,20l2). Hal ini sering berlaku dalam kalangan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran spesifik (specific learning disability). Hopkins (2007) menyatakan, antara strategi pembelajaran yang membantu pelajar bermasalah pembelajaran spesifik belajar haruslah marnpu menggerakkan mereka melakukan suatu aktiviti. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/1/NoorAzeanAtan2014_KerangkaKonsepPembentukanKemahiranRekaBentuk.pdf Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah and Atan, Noor Azean (2014) Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik. In: 1st International Education Postgraduate Seminar 2014, 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah Atan, Noor Azean Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
description |
Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, pelbagai usaha diambil bagi menggalakkan dan melaksanakan unsur-unsur teknologi dalam apa jua bidang yang diceburi iaitu melalui aktivitiaktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan teknologi seperti ICT. Persekitaran pembelajaran yang lebih dinamik perlu diterapkan sekiranya penggunaan ICT ingin dilaksanakan dalam menarik perhatian pelajar. Narnun begitu, dalam kerancakkan mengetengahkan teknologi dalam pendidikan kita, terdapat pula pelaj ar yang agak ketinggalan dalam banyak perkara yang menyebabkan mereka hilang motivasi diri untuk meneruskan proses pembelajaran (Al-hashmi, 2008; Malik et al.,20l2). Hal ini sering berlaku dalam kalangan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran spesifik (specific learning disability). Hopkins (2007) menyatakan, antara strategi pembelajaran yang membantu pelajar bermasalah pembelajaran spesifik belajar haruslah marnpu menggerakkan mereka melakukan suatu aktiviti. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah Atan, Noor Azean |
author_facet |
Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah Atan, Noor Azean |
author_sort |
Mohd. Zahirruddin, Nurul Athirah |
title |
Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
title_short |
Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
title_full |
Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
title_fullStr |
Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
title_full_unstemmed |
Kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
title_sort |
kerangka konsep pembentukan kemahiran reka bentuk pelajar bermasalah pembelajaran spesifik menerusi pembelajaran aktif dalam persekitaran autentik |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/1/NoorAzeanAtan2014_KerangkaKonsepPembentukanKemahiranRekaBentuk.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61241/ |
_version_ |
1643655112383528960 |
score |
13.159267 |