Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
Pendidikan masa kini sangat menekankan penggunaan pemikiran secara kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, kerajaan melalui Agensi Inovasi Malaysia (AIM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Program i-THINK. Di sekolah-sekola...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/1/ZakiahMohamadAshari2015_KeperluanModulI-ThinkdalamProsesPengajaran.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.61230 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.612302017-08-10T00:57:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/ Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila Mohd. Kosnin, Azlina Mohamad Ashari, Zakiah LB Theory and practice of education Pendidikan masa kini sangat menekankan penggunaan pemikiran secara kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, kerajaan melalui Agensi Inovasi Malaysia (AIM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Program i-THINK. Di sekolah-sekolah seluruh Malaysia dengan tujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran bagi melahirkan murid yang berfikiran kreatif. Guru- guru telah didedahkan dengan program i-THINK melalui kursus-kursus yang telah dianjurkan oleh pihak KPM mahu pun pihak sekolah. Oleh itu, satu kajian dijalankan untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK dalam melaksanakan program ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Seramai 7 orang guru daripada dua buah sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan (agama) terlibat dalam kajian awal ini. Temu bual separa terbuka telah dijalankan dalam kajian ini untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK. Hasil temu bual menunjukkan bahawa guru memerlukan modul ini supaya apa yang diajar dalam bilik darjah dapat diselaraskan di semua sekolah seluruh Malaysia. Guru terlibat juga menyatakan wajar sekiranya mereka dibekalkan modul mengikut mata pelajaran yang diajar. Dengan adanya modul pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat diselaraskan secara berstruktur di semua sekolah-sekolah di Malaysia. Oleh itu, wajar bagi pihak KPM membekalkan modul mengikut mata pelajaran sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/1/ZakiahMohamadAshari2015_KeperluanModulI-ThinkdalamProsesPengajaran.pdf Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila and Mohd. Kosnin, Azlina and Mohamad Ashari, Zakiah (2015) Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, johor. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila Mohd. Kosnin, Azlina Mohamad Ashari, Zakiah Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
description |
Pendidikan masa kini sangat menekankan penggunaan pemikiran secara kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, kerajaan melalui Agensi Inovasi Malaysia (AIM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Program i-THINK. Di sekolah-sekolah seluruh Malaysia dengan tujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran bagi melahirkan murid yang berfikiran kreatif. Guru- guru telah didedahkan dengan program i-THINK melalui kursus-kursus yang telah dianjurkan oleh pihak KPM mahu pun pihak sekolah. Oleh itu, satu kajian dijalankan untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK dalam melaksanakan program ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Seramai 7 orang guru daripada dua buah sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan (agama) terlibat dalam kajian awal ini. Temu bual separa terbuka telah dijalankan dalam kajian ini untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK. Hasil temu bual menunjukkan bahawa guru memerlukan modul ini supaya apa yang diajar dalam bilik darjah dapat diselaraskan di semua sekolah seluruh Malaysia. Guru terlibat juga menyatakan wajar sekiranya mereka dibekalkan modul mengikut mata pelajaran yang diajar. Dengan adanya modul pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat diselaraskan secara berstruktur di semua sekolah-sekolah di Malaysia. Oleh itu, wajar bagi pihak KPM membekalkan modul mengikut mata pelajaran sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila Mohd. Kosnin, Azlina Mohamad Ashari, Zakiah |
author_facet |
Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila Mohd. Kosnin, Azlina Mohamad Ashari, Zakiah |
author_sort |
Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila |
title |
Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
title_short |
Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
title_full |
Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
title_fullStr |
Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
title_full_unstemmed |
Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
title_sort |
keperluan modul i-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/1/ZakiahMohamadAshari2015_KeperluanModulI-ThinkdalamProsesPengajaran.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/ |
_version_ |
1643655108897013760 |
score |
13.211869 |