Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah

Pendidikan masa kini sangat menekankan penggunaan pemikiran secara kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, kerajaan melalui Agensi Inovasi Malaysia (AIM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Program i-THINK. Di sekolah-sekola...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila, Mohd. Kosnin, Azlina, Mohamad Ashari, Zakiah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/1/ZakiahMohamadAshari2015_KeperluanModulI-ThinkdalamProsesPengajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.61230
record_format eprints
spelling my.utm.612302017-08-10T00:57:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/ Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila Mohd. Kosnin, Azlina Mohamad Ashari, Zakiah LB Theory and practice of education Pendidikan masa kini sangat menekankan penggunaan pemikiran secara kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, kerajaan melalui Agensi Inovasi Malaysia (AIM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Program i-THINK. Di sekolah-sekolah seluruh Malaysia dengan tujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran bagi melahirkan murid yang berfikiran kreatif. Guru- guru telah didedahkan dengan program i-THINK melalui kursus-kursus yang telah dianjurkan oleh pihak KPM mahu pun pihak sekolah. Oleh itu, satu kajian dijalankan untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK dalam melaksanakan program ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Seramai 7 orang guru daripada dua buah sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan (agama) terlibat dalam kajian awal ini. Temu bual separa terbuka telah dijalankan dalam kajian ini untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK. Hasil temu bual menunjukkan bahawa guru memerlukan modul ini supaya apa yang diajar dalam bilik darjah dapat diselaraskan di semua sekolah seluruh Malaysia. Guru terlibat juga menyatakan wajar sekiranya mereka dibekalkan modul mengikut mata pelajaran yang diajar. Dengan adanya modul pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat diselaraskan secara berstruktur di semua sekolah-sekolah di Malaysia. Oleh itu, wajar bagi pihak KPM membekalkan modul mengikut mata pelajaran sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/1/ZakiahMohamadAshari2015_KeperluanModulI-ThinkdalamProsesPengajaran.pdf Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila and Mohd. Kosnin, Azlina and Mohamad Ashari, Zakiah (2015) Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila
Mohd. Kosnin, Azlina
Mohamad Ashari, Zakiah
Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
description Pendidikan masa kini sangat menekankan penggunaan pemikiran secara kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu, kerajaan melalui Agensi Inovasi Malaysia (AIM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Program i-THINK. Di sekolah-sekolah seluruh Malaysia dengan tujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran bagi melahirkan murid yang berfikiran kreatif. Guru- guru telah didedahkan dengan program i-THINK melalui kursus-kursus yang telah dianjurkan oleh pihak KPM mahu pun pihak sekolah. Oleh itu, satu kajian dijalankan untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK dalam melaksanakan program ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Seramai 7 orang guru daripada dua buah sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan (agama) terlibat dalam kajian awal ini. Temu bual separa terbuka telah dijalankan dalam kajian ini untuk mengenal pasti keperluan pembinaan modul i-THINK. Hasil temu bual menunjukkan bahawa guru memerlukan modul ini supaya apa yang diajar dalam bilik darjah dapat diselaraskan di semua sekolah seluruh Malaysia. Guru terlibat juga menyatakan wajar sekiranya mereka dibekalkan modul mengikut mata pelajaran yang diajar. Dengan adanya modul pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat diselaraskan secara berstruktur di semua sekolah-sekolah di Malaysia. Oleh itu, wajar bagi pihak KPM membekalkan modul mengikut mata pelajaran sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
format Conference or Workshop Item
author Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila
Mohd. Kosnin, Azlina
Mohamad Ashari, Zakiah
author_facet Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila
Mohd. Kosnin, Azlina
Mohamad Ashari, Zakiah
author_sort Nik Hassan, Nik Rosnizasuzila
title Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
title_short Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
title_full Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
title_fullStr Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
title_full_unstemmed Keperluan modul I-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
title_sort keperluan modul i-think dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
publishDate 2015
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/1/ZakiahMohamadAshari2015_KeperluanModulI-ThinkdalamProsesPengajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61230/
_version_ 1643655108897013760
score 13.211869