Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak sindrom down ketika sesi pembelajaran dan pelajaran di peringkat prasekolah

Sindrom Down merupakan satu kecacatan genetik disebabkan kehadiran sebahagian atau kesemua kromosom 21. Kromosom merupakan serat-serat khusus yang ada dalam sel manusia yang mengandungi bahan genetik bekaitan dengan sifat seseorang. Terdapat pelbagai ciri-ciri fizikal yang boleh dilihat dan dikenalp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zainudin, Ili Zarifah, Mohamed, Mohini
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61093/1/MohiniMohamed2014_MasalahyangDihadapiolehKanak-KanakSindromDown.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61093/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Sindrom Down merupakan satu kecacatan genetik disebabkan kehadiran sebahagian atau kesemua kromosom 21. Kromosom merupakan serat-serat khusus yang ada dalam sel manusia yang mengandungi bahan genetik bekaitan dengan sifat seseorang. Terdapat pelbagai ciri-ciri fizikal yang boleh dilihat dan dikenalpasti oleh kanak-kanak Sindrom Down ini. Ciri fizikal yang terserlah ialah melibatkan bentuk muka yang sama dengan kanak-kanak yang mengalami masalah Sindrm Down. Kanak-kanak ini juga mengalami gangguan mental iaitu berfikir pada paras bawah normal. Terdapat banyak kajian yang dijalankan melibatkan kanak-kanak kurang upaya. Namun kajian yang meneliti aspek kognitif kanak-kanak Sindrom Down adalah kurang. Kajian ini dijalankan bagi meneliti persepsi dan pengalaman serta kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi kanak-kanak Sindrom Down terutamnya dalam matapelajaran matematik.