Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak sindrom down ketika sesi pembelajaran dan pelajaran di peringkat prasekolah
Sindrom Down merupakan satu kecacatan genetik disebabkan kehadiran sebahagian atau kesemua kromosom 21. Kromosom merupakan serat-serat khusus yang ada dalam sel manusia yang mengandungi bahan genetik bekaitan dengan sifat seseorang. Terdapat pelbagai ciri-ciri fizikal yang boleh dilihat dan dikenalp...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/61093/1/MohiniMohamed2014_MasalahyangDihadapiolehKanak-KanakSindromDown.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61093/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Sindrom Down merupakan satu kecacatan genetik disebabkan kehadiran sebahagian atau kesemua kromosom 21. Kromosom merupakan serat-serat khusus yang ada dalam sel manusia yang mengandungi bahan genetik bekaitan dengan sifat seseorang. Terdapat pelbagai ciri-ciri fizikal yang boleh dilihat dan dikenalpasti oleh kanak-kanak Sindrom Down ini. Ciri fizikal yang terserlah ialah melibatkan bentuk muka yang sama dengan kanak-kanak yang mengalami masalah Sindrm Down. Kanak-kanak ini juga mengalami gangguan mental iaitu berfikir pada paras bawah normal. Terdapat banyak kajian yang dijalankan melibatkan kanak-kanak kurang upaya. Namun kajian yang meneliti aspek kognitif kanak-kanak Sindrom Down adalah kurang. Kajian ini dijalankan bagi meneliti persepsi dan pengalaman serta kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi kanak-kanak Sindrom Down terutamnya dalam matapelajaran matematik. |
---|