Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dalam mempengaruhi domain pemikiran pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK) guru tingkatan enam. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan disokong dengan pendekatan kualitati...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Pet, Mokhtar, Sihes, Ahmad Johari
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/60938/1/AhmadJohariSihes2014_HubunganKeperluanPelajarIklimBilikDarjah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/60938/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.60938
record_format eprints
spelling my.utm.609382017-09-11T03:41:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/60938/ Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam Pet, Mokhtar Sihes, Ahmad Johari L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dalam mempengaruhi domain pemikiran pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK) guru tingkatan enam. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan disokong dengan pendekatan kualitatif melalui temu bual. Guru tingkatan enam (GT6) yang terlibat sebagai responden merupakan guru yang mengajar di sekolah tingkatan enam negeri Johor. Persoalan kajian ini ialah (a) Bagaimanakah pemikiran guru tingkatan enam terhadap keperluan faktor luaran guru iaitu keperluan pelajar, iklim bilik dan darjah, matlamat sekolah? (b) Bagaimanakah domain pemikiran PPIK GT6? dan (c) Adakah terdapat hubungan diantara keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan domain pemikiran PPIK GT6? Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk menganalisis data kuantitatif dan analisis kandungan digunakan bagi menganalisis data kualitatif. Dapatan kajian ini menunjukkan faktor keperluan pelajar merupakan faktor yang terpenting yang mempengaruhi domain pemikiran PPIK GT6. Bagi faktor keperluan pelajar, aspek motivasi pelajar yang terpenting iaitu dengan nilai min 4.80. Domain pemikiran PPIK iaitu aspek penguasaan isi kandungan dan kaedah mengajar mengikut topik yang terpenting dengan nilai min 4.60. Hubungan antara domain PPIK GT6 dengan faktor luaran guru adalah signifikan secara positif dalam tahap yang lemah iaitu iklim bilik darjah dengan pekali korelasi pearson bernilai 0.459, keperluan pelajar bernilai 0.443 dan matlamat sekolah bernilai 0.442. Kajian ini memberi maklumat kepada pihak sekolah dan Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha mertabatkan pendidikan tingkatan enam terutama memberi motivasi kepada pelajar dan meningkatkan pengetahuan isi kandungan dan penguasaan pedagogi kepada GT6. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/60938/1/AhmadJohariSihes2014_HubunganKeperluanPelajarIklimBilikDarjah.pdf Pet, Mokhtar and Sihes, Ahmad Johari (2014) Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam. In: 1st International Education Postgraduate Seminar : Innovation, Issues and Challenges for Educational Sustainability., 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Pet, Mokhtar
Sihes, Ahmad Johari
Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dalam mempengaruhi domain pemikiran pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK) guru tingkatan enam. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan disokong dengan pendekatan kualitatif melalui temu bual. Guru tingkatan enam (GT6) yang terlibat sebagai responden merupakan guru yang mengajar di sekolah tingkatan enam negeri Johor. Persoalan kajian ini ialah (a) Bagaimanakah pemikiran guru tingkatan enam terhadap keperluan faktor luaran guru iaitu keperluan pelajar, iklim bilik dan darjah, matlamat sekolah? (b) Bagaimanakah domain pemikiran PPIK GT6? dan (c) Adakah terdapat hubungan diantara keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan domain pemikiran PPIK GT6? Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk menganalisis data kuantitatif dan analisis kandungan digunakan bagi menganalisis data kualitatif. Dapatan kajian ini menunjukkan faktor keperluan pelajar merupakan faktor yang terpenting yang mempengaruhi domain pemikiran PPIK GT6. Bagi faktor keperluan pelajar, aspek motivasi pelajar yang terpenting iaitu dengan nilai min 4.80. Domain pemikiran PPIK iaitu aspek penguasaan isi kandungan dan kaedah mengajar mengikut topik yang terpenting dengan nilai min 4.60. Hubungan antara domain PPIK GT6 dengan faktor luaran guru adalah signifikan secara positif dalam tahap yang lemah iaitu iklim bilik darjah dengan pekali korelasi pearson bernilai 0.459, keperluan pelajar bernilai 0.443 dan matlamat sekolah bernilai 0.442. Kajian ini memberi maklumat kepada pihak sekolah dan Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha mertabatkan pendidikan tingkatan enam terutama memberi motivasi kepada pelajar dan meningkatkan pengetahuan isi kandungan dan penguasaan pedagogi kepada GT6.
format Conference or Workshop Item
author Pet, Mokhtar
Sihes, Ahmad Johari
author_facet Pet, Mokhtar
Sihes, Ahmad Johari
author_sort Pet, Mokhtar
title Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
title_short Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
title_full Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
title_fullStr Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
title_full_unstemmed Hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
title_sort hubungan keperluan pelajar, iklim bilik darjah, matlamat sekolah dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan guru tingkatan enam
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/60938/1/AhmadJohariSihes2014_HubunganKeperluanPelajarIklimBilikDarjah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/60938/
_version_ 1643655022172438528
score 13.211869