Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor

Elemen-eleman asas dalm pembelajaran koperatif adalah kebergantungan positif (positive interdependence), interaksi bersemuka (face-to-face interaction), individual accountability, kemahiran koperatf (cooperative skill) and pemprosesan kumpulan (group processing) (Johnson & Johnson, 1991). Dalam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ali, Mohd Fadzli, Salleh, Normah, Junaidi, Juhazren
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/1/132-Mohdfadzli.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.6005
record_format eprints
spelling my.utm.60052010-06-01T15:37:41Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/ Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor Ali, Mohd Fadzli Salleh, Normah Junaidi, Juhazren L Education (General) Elemen-eleman asas dalm pembelajaran koperatif adalah kebergantungan positif (positive interdependence), interaksi bersemuka (face-to-face interaction), individual accountability, kemahiran koperatf (cooperative skill) and pemprosesan kumpulan (group processing) (Johnson & Johnson, 1991). Dalam kajian ini, tiga kemahiran generik yang telah dikenalpasti adalah kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerja dalam kumpulan, dan kebolehan penyelesaian masalah. Dengan merujuk Krejeie, R.V & Morgan, D.W (1970), seramai 145 reponden yang terdiri daripada pelajar yang mengambil subjek Telekomunikasi dan Rangkaian di Fakulti Pendidikan UTM untuk sesi 2005/2006 telah dipilih. Satu set soal selidik yang terdiri daripada 36 soalan telah digunakan. Objektif kajian ini adalah untuk (1) mengenalpasti kemahiran pelajar dalam berkomunikasi, bekerja dlam kumpulan dan menyelesaikan masalah, (2) mengenalpasti kemahiran generik yang dilaksanakan ke atas pelajar, dan (3) melihat hubungan di antara kemahiran menggunkan e-pembelajaran dan pembelajaran koperatif (kemahiran generik) di kalangan pelajar. Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007-11-02 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/1/132-Mohdfadzli.pdf Ali, Mohd Fadzli and Salleh, Normah and Junaidi, Juhazren (2007) Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. Smart Teaching & Learning: Re-engineering ID, Utilization and Innovation of Technology, 2 . ISSN 983-42733-2-3
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ali, Mohd Fadzli
Salleh, Normah
Junaidi, Juhazren
Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
description Elemen-eleman asas dalm pembelajaran koperatif adalah kebergantungan positif (positive interdependence), interaksi bersemuka (face-to-face interaction), individual accountability, kemahiran koperatf (cooperative skill) and pemprosesan kumpulan (group processing) (Johnson & Johnson, 1991). Dalam kajian ini, tiga kemahiran generik yang telah dikenalpasti adalah kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerja dalam kumpulan, dan kebolehan penyelesaian masalah. Dengan merujuk Krejeie, R.V & Morgan, D.W (1970), seramai 145 reponden yang terdiri daripada pelajar yang mengambil subjek Telekomunikasi dan Rangkaian di Fakulti Pendidikan UTM untuk sesi 2005/2006 telah dipilih. Satu set soal selidik yang terdiri daripada 36 soalan telah digunakan. Objektif kajian ini adalah untuk (1) mengenalpasti kemahiran pelajar dalam berkomunikasi, bekerja dlam kumpulan dan menyelesaikan masalah, (2) mengenalpasti kemahiran generik yang dilaksanakan ke atas pelajar, dan (3) melihat hubungan di antara kemahiran menggunkan e-pembelajaran dan pembelajaran koperatif (kemahiran generik) di kalangan pelajar.
format Article
author Ali, Mohd Fadzli
Salleh, Normah
Junaidi, Juhazren
author_facet Ali, Mohd Fadzli
Salleh, Normah
Junaidi, Juhazren
author_sort Ali, Mohd Fadzli
title Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_short Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_full Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_fullStr Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_full_unstemmed Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_sort mengkaji hubungan di antara pembelajaran koperatif (kemahiran generik) dengan kemahiran menggunakan e-pembelajaran di kalangan pelajar yang mengambil subjek telekomunikasi dan rangkaian di fakulti pendidikan, utm, skudai, johor
publisher Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/1/132-Mohdfadzli.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/
_version_ 1643644455688863744
score 13.18916