Mengkaji Hubungan Di Antara Pembelajaran Koperatif (Kemahiran Generik) Dengan Kemahiran Menggunakan E-Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Yang Mengambil Subjek Telekomunikasi Dan Rangkaian Di Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
Elemen-eleman asas dalm pembelajaran koperatif adalah kebergantungan positif (positive interdependence), interaksi bersemuka (face-to-face interaction), individual accountability, kemahiran koperatf (cooperative skill) and pemprosesan kumpulan (group processing) (Johnson & Johnson, 1991). Dalam...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/1/132-Mohdfadzli.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6005/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Elemen-eleman asas dalm pembelajaran koperatif adalah kebergantungan positif (positive interdependence), interaksi bersemuka (face-to-face interaction), individual accountability, kemahiran koperatf (cooperative skill) and pemprosesan kumpulan (group processing) (Johnson & Johnson, 1991). Dalam kajian ini, tiga kemahiran generik yang telah dikenalpasti adalah kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerja dalam kumpulan, dan kebolehan penyelesaian masalah. Dengan merujuk Krejeie, R.V & Morgan, D.W (1970), seramai 145 reponden yang terdiri daripada pelajar yang mengambil subjek Telekomunikasi dan Rangkaian di Fakulti Pendidikan UTM untuk sesi 2005/2006 telah dipilih. Satu set soal selidik yang terdiri daripada 36 soalan telah digunakan. Objektif kajian ini adalah untuk (1) mengenalpasti kemahiran pelajar dalam berkomunikasi, bekerja dlam kumpulan dan menyelesaikan masalah, (2) mengenalpasti kemahiran generik yang dilaksanakan ke atas pelajar, dan (3) melihat hubungan di antara kemahiran menggunkan e-pembelajaran dan pembelajaran koperatif (kemahiran generik) di kalangan pelajar. |
---|