Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes

Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jasmi, Kamarul Azmi, Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani, Tamuri, Ab. Halim, Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.45864
record_format eprints
spelling my.utm.458642017-10-25T03:41:16Z http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/ Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes Jasmi, Kamarul Azmi Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani Tamuri, Ab. Halim Mohd. Hamzah, Mohd. Izham BF Psychology BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor dorongan dalaman atau intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa sebab yang boleh dijadikan faktor intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Antara faktor tersebut ialah gembira melihat kejayaan pelajar, amanah, pahala dan balasan akhirat, minat, iman dan ikhlas, kepuasan keija dan seronok, pelajar beramal dan berahklak, dakwah dan jihad, kebiasaaan dan pengalaman hidup dan mencapai target dan pengiktirafan. 2011 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf Jasmi, Kamarul Azmi and Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani and Tamuri, Ab. Halim and Mohd. Hamzah, Mohd. Izham (2011) Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes. In: 2nd International Conference On Islamic Education (ICIED 2011), 19-21 December 2011, Equatorial Hotel, Bangi-Putrajaya, Selangor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BF Psychology
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle BF Psychology
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Jasmi, Kamarul Azmi
Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani
Tamuri, Ab. Halim
Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
description Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor dorongan dalaman atau intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa sebab yang boleh dijadikan faktor intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Antara faktor tersebut ialah gembira melihat kejayaan pelajar, amanah, pahala dan balasan akhirat, minat, iman dan ikhlas, kepuasan keija dan seronok, pelajar beramal dan berahklak, dakwah dan jihad, kebiasaaan dan pengalaman hidup dan mencapai target dan pengiktirafan.
format Conference or Workshop Item
author Jasmi, Kamarul Azmi
Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani
Tamuri, Ab. Halim
Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
author_facet Jasmi, Kamarul Azmi
Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani
Tamuri, Ab. Halim
Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
author_sort Jasmi, Kamarul Azmi
title Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_short Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_full Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_fullStr Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_full_unstemmed Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_sort faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang pendidikan islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/
_version_ 1643651866735673344
score 13.159267