Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.45864 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.458642017-10-25T03:41:16Z http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/ Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes Jasmi, Kamarul Azmi Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani Tamuri, Ab. Halim Mohd. Hamzah, Mohd. Izham BF Psychology BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor dorongan dalaman atau intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa sebab yang boleh dijadikan faktor intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Antara faktor tersebut ialah gembira melihat kejayaan pelajar, amanah, pahala dan balasan akhirat, minat, iman dan ikhlas, kepuasan keija dan seronok, pelajar beramal dan berahklak, dakwah dan jihad, kebiasaaan dan pengalaman hidup dan mencapai target dan pengiktirafan. 2011 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf Jasmi, Kamarul Azmi and Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani and Tamuri, Ab. Halim and Mohd. Hamzah, Mohd. Izham (2011) Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes. In: 2nd International Conference On Islamic Education (ICIED 2011), 19-21 December 2011, Equatorial Hotel, Bangi-Putrajaya, Selangor. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
BF Psychology BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools |
spellingShingle |
BF Psychology BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Jasmi, Kamarul Azmi Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani Tamuri, Ab. Halim Mohd. Hamzah, Mohd. Izham Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
description |
Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan
buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor dorongan dalaman atau intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa sebab yang boleh dijadikan faktor intrinsik dalam membantu
kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Antara faktor tersebut ialah gembira melihat kejayaan pelajar, amanah, pahala dan balasan akhirat, minat, iman dan ikhlas, kepuasan keija dan seronok, pelajar beramal dan berahklak, dakwah dan jihad, kebiasaaan dan pengalaman hidup dan mencapai target dan pengiktirafan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Jasmi, Kamarul Azmi Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani Tamuri, Ab. Halim Mohd. Hamzah, Mohd. Izham |
author_facet |
Jasmi, Kamarul Azmi Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani Tamuri, Ab. Halim Mohd. Hamzah, Mohd. Izham |
author_sort |
Jasmi, Kamarul Azmi |
title |
Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
title_short |
Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
title_full |
Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
title_fullStr |
Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
title_sort |
faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang pendidikan islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/ |
_version_ |
1643651866735673344 |
score |
13.159267 |