Faktor motivasi intrinsik dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes

Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jasmi, Kamarul Azmi, Mohd. Hanafiah, Nur Syazwani, Tamuri, Ab. Halim, Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/1/KamarulAzmiJasmi2011_Faktormotivasiintrinsikdalamkecemerlangan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/45864/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Artikel ini bertujuan membincangkan faktor dorongan motivasi intrinsik dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang memberikan gambaran kepada kecemerlangan guru Pendidikan Islam di sekolah. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibatkan temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor dorongan dalaman atau intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa sebab yang boleh dijadikan faktor intrinsik dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Antara faktor tersebut ialah gembira melihat kejayaan pelajar, amanah, pahala dan balasan akhirat, minat, iman dan ikhlas, kepuasan keija dan seronok, pelajar beramal dan berahklak, dakwah dan jihad, kebiasaaan dan pengalaman hidup dan mencapai target dan pengiktirafan.