Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan

Kajian ini bertujuan untuk membina modul pengajaran iaitu Modul Pro Elektrolisis, bagi konsep-konsep asas Elektrolisis berdasarkan kepada Pengetahuan Pedagogi Kandungan Sains (PPK). Kajian ini juga turut mengkaji kesesuaian Modul Pro Elektrolisis yang telah dibina. Bagaimanapun untuk mencapai tujuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jasmi, Jaslina, Ibrahim, Nor Hasniza
Format: Article
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/40974/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.40974
record_format eprints
spelling my.utm.409742017-08-23T04:39:24Z http://eprints.utm.my/id/eprint/40974/ Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan Jasmi, Jaslina Ibrahim, Nor Hasniza L Education Kajian ini bertujuan untuk membina modul pengajaran iaitu Modul Pro Elektrolisis, bagi konsep-konsep asas Elektrolisis berdasarkan kepada Pengetahuan Pedagogi Kandungan Sains (PPK). Kajian ini juga turut mengkaji kesesuaian Modul Pro Elektrolisis yang telah dibina. Bagaimanapun untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru kimia di lima buah sekolah sekitar Daerah Hulu Langat, Selangor dipilih sebagai responden kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument untuk menilai perspektif guru terhadap kesesuaian kandungan, keberkesanan kaedah pengajaran dan juga cadangan penambahbaikan dalam modul ini. Data yang diperolehi di analisis menggunakan statistik deskriptif iaitu frekuensi dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar guru sains telah memberikan pandangan positif mengenai Modul Pro Elektrolisis yang memuatkan komponen-komponen utama dalam PPK iaitu 1) Pengetahuan terhadap elektrolisis, 2) Pengetahuan terhadap kepentingan elektrolisis, 3) Pengetahuan terhadap kesukaran pelajar, 4) Pengetahuan terhadap strategi pengajaran dan 5) Pengetahuan terhadap teknik penilaian bagi menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Dapatan kajian juga mendapati modul ini mampu mengatasi masalah pelajar dalam memahami konsep Elektrolisis. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memperbaiki modul agar lebih menarik dan efektif. 2013 Article PeerReviewed Jasmi, Jaslina and Ibrahim, Nor Hasniza (2013) Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan. Buletin Persatuan Pendidikan Sains dan Matematik Johor, 23 (1). pp. 56-66. ISSN 0128-4290
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education
spellingShingle L Education
Jasmi, Jaslina
Ibrahim, Nor Hasniza
Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
description Kajian ini bertujuan untuk membina modul pengajaran iaitu Modul Pro Elektrolisis, bagi konsep-konsep asas Elektrolisis berdasarkan kepada Pengetahuan Pedagogi Kandungan Sains (PPK). Kajian ini juga turut mengkaji kesesuaian Modul Pro Elektrolisis yang telah dibina. Bagaimanapun untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru kimia di lima buah sekolah sekitar Daerah Hulu Langat, Selangor dipilih sebagai responden kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument untuk menilai perspektif guru terhadap kesesuaian kandungan, keberkesanan kaedah pengajaran dan juga cadangan penambahbaikan dalam modul ini. Data yang diperolehi di analisis menggunakan statistik deskriptif iaitu frekuensi dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar guru sains telah memberikan pandangan positif mengenai Modul Pro Elektrolisis yang memuatkan komponen-komponen utama dalam PPK iaitu 1) Pengetahuan terhadap elektrolisis, 2) Pengetahuan terhadap kepentingan elektrolisis, 3) Pengetahuan terhadap kesukaran pelajar, 4) Pengetahuan terhadap strategi pengajaran dan 5) Pengetahuan terhadap teknik penilaian bagi menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Dapatan kajian juga mendapati modul ini mampu mengatasi masalah pelajar dalam memahami konsep Elektrolisis. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memperbaiki modul agar lebih menarik dan efektif.
format Article
author Jasmi, Jaslina
Ibrahim, Nor Hasniza
author_facet Jasmi, Jaslina
Ibrahim, Nor Hasniza
author_sort Jasmi, Jaslina
title Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
title_short Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
title_full Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
title_fullStr Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
title_full_unstemmed Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
title_sort pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/40974/
_version_ 1643650610227052544
score 13.15806