Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan
Kajian ini bertujuan untuk membina modul pengajaran iaitu Modul Pro Elektrolisis, bagi konsep-konsep asas Elektrolisis berdasarkan kepada Pengetahuan Pedagogi Kandungan Sains (PPK). Kajian ini juga turut mengkaji kesesuaian Modul Pro Elektrolisis yang telah dibina. Bagaimanapun untuk mencapai tujuan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/40974/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.40974 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.409742017-08-23T04:39:24Z http://eprints.utm.my/id/eprint/40974/ Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan Jasmi, Jaslina Ibrahim, Nor Hasniza L Education Kajian ini bertujuan untuk membina modul pengajaran iaitu Modul Pro Elektrolisis, bagi konsep-konsep asas Elektrolisis berdasarkan kepada Pengetahuan Pedagogi Kandungan Sains (PPK). Kajian ini juga turut mengkaji kesesuaian Modul Pro Elektrolisis yang telah dibina. Bagaimanapun untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru kimia di lima buah sekolah sekitar Daerah Hulu Langat, Selangor dipilih sebagai responden kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument untuk menilai perspektif guru terhadap kesesuaian kandungan, keberkesanan kaedah pengajaran dan juga cadangan penambahbaikan dalam modul ini. Data yang diperolehi di analisis menggunakan statistik deskriptif iaitu frekuensi dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar guru sains telah memberikan pandangan positif mengenai Modul Pro Elektrolisis yang memuatkan komponen-komponen utama dalam PPK iaitu 1) Pengetahuan terhadap elektrolisis, 2) Pengetahuan terhadap kepentingan elektrolisis, 3) Pengetahuan terhadap kesukaran pelajar, 4) Pengetahuan terhadap strategi pengajaran dan 5) Pengetahuan terhadap teknik penilaian bagi menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Dapatan kajian juga mendapati modul ini mampu mengatasi masalah pelajar dalam memahami konsep Elektrolisis. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memperbaiki modul agar lebih menarik dan efektif. 2013 Article PeerReviewed Jasmi, Jaslina and Ibrahim, Nor Hasniza (2013) Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan. Buletin Persatuan Pendidikan Sains dan Matematik Johor, 23 (1). pp. 56-66. ISSN 0128-4290 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education |
spellingShingle |
L Education Jasmi, Jaslina Ibrahim, Nor Hasniza Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membina modul pengajaran iaitu Modul Pro Elektrolisis, bagi konsep-konsep asas Elektrolisis berdasarkan kepada Pengetahuan Pedagogi Kandungan Sains (PPK). Kajian ini juga turut mengkaji kesesuaian Modul Pro Elektrolisis yang telah dibina. Bagaimanapun untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru kimia di lima buah sekolah sekitar Daerah Hulu Langat, Selangor dipilih sebagai responden kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument untuk menilai perspektif guru terhadap kesesuaian kandungan, keberkesanan kaedah pengajaran dan juga cadangan penambahbaikan dalam modul ini. Data yang diperolehi di analisis menggunakan statistik deskriptif iaitu frekuensi dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar guru sains telah memberikan pandangan positif mengenai Modul Pro Elektrolisis yang memuatkan komponen-komponen utama dalam PPK iaitu 1) Pengetahuan terhadap elektrolisis, 2) Pengetahuan terhadap kepentingan elektrolisis, 3) Pengetahuan terhadap kesukaran pelajar, 4) Pengetahuan terhadap strategi pengajaran dan 5) Pengetahuan terhadap teknik penilaian bagi menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Dapatan kajian juga mendapati modul ini mampu mengatasi masalah pelajar dalam memahami konsep Elektrolisis. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memperbaiki modul agar lebih menarik dan efektif. |
format |
Article |
author |
Jasmi, Jaslina Ibrahim, Nor Hasniza |
author_facet |
Jasmi, Jaslina Ibrahim, Nor Hasniza |
author_sort |
Jasmi, Jaslina |
title |
Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
title_short |
Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
title_full |
Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
title_fullStr |
Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
title_full_unstemmed |
Pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
title_sort |
pembinaan dan kesesuaian modul pro elektrolisis berasaskan pengetahuan pedagogi kandungan |
publishDate |
2013 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/40974/ |
_version_ |
1643650610227052544 |
score |
13.15806 |