Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan

KUKUM telah memulakan operasinya di Perlis pada tahun 2002 dengan sistem kampus teragih. Selepas empat tahun operasinya, pelbagai impak terhadap sosial dan akademik telah dikesan. Satu kajian telah dijalankan untuk melihat prestasi pelajar berdasarkan data-data sekunder sebenar yang diperolehi darip...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aslam, Mohd. Mizan, Abdul, Abdull Halim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/332/2/MohdMizanAslam2006_Prestasiakademikpelajarkolejuniversiti.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/332/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.332
record_format eprints
spelling my.utm.3322017-08-23T04:17:33Z http://eprints.utm.my/id/eprint/332/ Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan Aslam, Mohd. Mizan Abdul, Abdull Halim L Education (General) KUKUM telah memulakan operasinya di Perlis pada tahun 2002 dengan sistem kampus teragih. Selepas empat tahun operasinya, pelbagai impak terhadap sosial dan akademik telah dikesan. Satu kajian telah dijalankan untuk melihat prestasi pelajar berdasarkan data-data sekunder sebenar yang diperolehi daripada rekod kemasukan pelajar-pelajar KUKUM melalui Unit Kemasukan dan Rekod dan Unit Peperiksaan Jabatan Pendaftar. Prestasi ini dinilai melalui tiga (3) pembolehubah utama yang melibatkan kemasukan pelajar melalui Matrikulasi, STPM dan Diploma. Selain itu, kajian ini juga mengambil kira kesan kemasukan pelajar terhadap prestasi akademik semasa menerusi pilihan pertama, kedua, ketiga dan lelong. Teknik pemilihan secara rawak sistematik telah digunakan dalam kajian ini bagi mendapatkan sampel kajian sebanyak 407 orang pelajar iaitu lebih 20% daripada populasi kajian. Hasil kajian ini mendapati prestasi pelajar melalui kemasukan secara lelong menunjukkan keputusan lebih baik berbanding kemasukan secara pilihan pertama, kedua dan ketiga. Secara keseluruhannya, keputusan prestasi akademik bagi kategori PNGK 3.33 ke atas, pelajar Cina (53.33%) lebih baik berbanding India (10.34%) dan Bumiputera (2.20%). Di samping itu, dapatan kajian prestasi akademik pelajar berdasarkan gender menunjukkan bahawa pelajar perempuan (70.73%-dengan PNGK 2.67 ke atas ) adalah lebih baik berbanding pelajar lelaki (47.74%- dengan PNGK 2.67 ke atas ). 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/332/2/MohdMizanAslam2006_Prestasiakademikpelajarkolejuniversiti.pdf Aslam, Mohd. Mizan and Abdul, Abdull Halim (2006) Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan. In: National Student Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006, Kuala Lumpur, Malaysia. (Submitted)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Aslam, Mohd. Mizan
Abdul, Abdull Halim
Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
description KUKUM telah memulakan operasinya di Perlis pada tahun 2002 dengan sistem kampus teragih. Selepas empat tahun operasinya, pelbagai impak terhadap sosial dan akademik telah dikesan. Satu kajian telah dijalankan untuk melihat prestasi pelajar berdasarkan data-data sekunder sebenar yang diperolehi daripada rekod kemasukan pelajar-pelajar KUKUM melalui Unit Kemasukan dan Rekod dan Unit Peperiksaan Jabatan Pendaftar. Prestasi ini dinilai melalui tiga (3) pembolehubah utama yang melibatkan kemasukan pelajar melalui Matrikulasi, STPM dan Diploma. Selain itu, kajian ini juga mengambil kira kesan kemasukan pelajar terhadap prestasi akademik semasa menerusi pilihan pertama, kedua, ketiga dan lelong. Teknik pemilihan secara rawak sistematik telah digunakan dalam kajian ini bagi mendapatkan sampel kajian sebanyak 407 orang pelajar iaitu lebih 20% daripada populasi kajian. Hasil kajian ini mendapati prestasi pelajar melalui kemasukan secara lelong menunjukkan keputusan lebih baik berbanding kemasukan secara pilihan pertama, kedua dan ketiga. Secara keseluruhannya, keputusan prestasi akademik bagi kategori PNGK 3.33 ke atas, pelajar Cina (53.33%) lebih baik berbanding India (10.34%) dan Bumiputera (2.20%). Di samping itu, dapatan kajian prestasi akademik pelajar berdasarkan gender menunjukkan bahawa pelajar perempuan (70.73%-dengan PNGK 2.67 ke atas ) adalah lebih baik berbanding pelajar lelaki (47.74%- dengan PNGK 2.67 ke atas ).
format Conference or Workshop Item
author Aslam, Mohd. Mizan
Abdul, Abdull Halim
author_facet Aslam, Mohd. Mizan
Abdul, Abdull Halim
author_sort Aslam, Mohd. Mizan
title Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
title_short Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
title_full Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
title_fullStr Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
title_full_unstemmed Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
title_sort prestasi akademik pelajar kolej universiti kejuruteraan utara malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
publishDate 2006
url http://eprints.utm.my/id/eprint/332/2/MohdMizanAslam2006_Prestasiakademikpelajarkolejuniversiti.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/332/
_version_ 1643643076663574528
score 13.160551