Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan
KUKUM telah memulakan operasinya di Perlis pada tahun 2002 dengan sistem kampus teragih. Selepas empat tahun operasinya, pelbagai impak terhadap sosial dan akademik telah dikesan. Satu kajian telah dijalankan untuk melihat prestasi pelajar berdasarkan data-data sekunder sebenar yang diperolehi darip...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/332/2/MohdMizanAslam2006_Prestasiakademikpelajarkolejuniversiti.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/332/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.332 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.3322017-08-23T04:17:33Z http://eprints.utm.my/id/eprint/332/ Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan Aslam, Mohd. Mizan Abdul, Abdull Halim L Education (General) KUKUM telah memulakan operasinya di Perlis pada tahun 2002 dengan sistem kampus teragih. Selepas empat tahun operasinya, pelbagai impak terhadap sosial dan akademik telah dikesan. Satu kajian telah dijalankan untuk melihat prestasi pelajar berdasarkan data-data sekunder sebenar yang diperolehi daripada rekod kemasukan pelajar-pelajar KUKUM melalui Unit Kemasukan dan Rekod dan Unit Peperiksaan Jabatan Pendaftar. Prestasi ini dinilai melalui tiga (3) pembolehubah utama yang melibatkan kemasukan pelajar melalui Matrikulasi, STPM dan Diploma. Selain itu, kajian ini juga mengambil kira kesan kemasukan pelajar terhadap prestasi akademik semasa menerusi pilihan pertama, kedua, ketiga dan lelong. Teknik pemilihan secara rawak sistematik telah digunakan dalam kajian ini bagi mendapatkan sampel kajian sebanyak 407 orang pelajar iaitu lebih 20% daripada populasi kajian. Hasil kajian ini mendapati prestasi pelajar melalui kemasukan secara lelong menunjukkan keputusan lebih baik berbanding kemasukan secara pilihan pertama, kedua dan ketiga. Secara keseluruhannya, keputusan prestasi akademik bagi kategori PNGK 3.33 ke atas, pelajar Cina (53.33%) lebih baik berbanding India (10.34%) dan Bumiputera (2.20%). Di samping itu, dapatan kajian prestasi akademik pelajar berdasarkan gender menunjukkan bahawa pelajar perempuan (70.73%-dengan PNGK 2.67 ke atas ) adalah lebih baik berbanding pelajar lelaki (47.74%- dengan PNGK 2.67 ke atas ). 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/332/2/MohdMizanAslam2006_Prestasiakademikpelajarkolejuniversiti.pdf Aslam, Mohd. Mizan and Abdul, Abdull Halim (2006) Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan. In: National Student Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006, Kuala Lumpur, Malaysia. (Submitted) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Aslam, Mohd. Mizan Abdul, Abdull Halim Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
description |
KUKUM telah memulakan operasinya di Perlis pada tahun 2002 dengan sistem kampus teragih. Selepas empat tahun operasinya, pelbagai impak terhadap sosial dan akademik telah dikesan. Satu kajian telah dijalankan untuk melihat prestasi pelajar berdasarkan data-data sekunder sebenar yang diperolehi daripada rekod kemasukan pelajar-pelajar KUKUM melalui Unit Kemasukan dan Rekod dan Unit Peperiksaan Jabatan Pendaftar. Prestasi ini dinilai melalui tiga (3) pembolehubah utama yang melibatkan kemasukan pelajar melalui Matrikulasi, STPM dan Diploma. Selain itu, kajian ini juga mengambil kira kesan kemasukan pelajar terhadap prestasi akademik semasa menerusi pilihan pertama, kedua, ketiga dan lelong. Teknik pemilihan secara rawak sistematik telah digunakan dalam kajian ini bagi mendapatkan sampel kajian sebanyak 407 orang pelajar iaitu lebih 20% daripada populasi kajian. Hasil kajian ini mendapati prestasi pelajar melalui kemasukan secara lelong menunjukkan keputusan lebih baik berbanding kemasukan secara pilihan pertama, kedua dan ketiga. Secara keseluruhannya, keputusan prestasi akademik bagi kategori PNGK 3.33 ke atas, pelajar Cina (53.33%) lebih baik berbanding India (10.34%) dan Bumiputera (2.20%). Di samping itu, dapatan kajian prestasi akademik pelajar berdasarkan gender menunjukkan bahawa pelajar perempuan (70.73%-dengan PNGK 2.67 ke atas ) adalah lebih baik berbanding pelajar lelaki (47.74%- dengan PNGK 2.67 ke atas ). |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Aslam, Mohd. Mizan Abdul, Abdull Halim |
author_facet |
Aslam, Mohd. Mizan Abdul, Abdull Halim |
author_sort |
Aslam, Mohd. Mizan |
title |
Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
title_short |
Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
title_full |
Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
title_fullStr |
Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
title_full_unstemmed |
Prestasi akademik pelajar Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
title_sort |
prestasi akademik pelajar kolej universiti kejuruteraan utara malaysia: analisis melalui pilihan kemasukan |
publishDate |
2006 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/332/2/MohdMizanAslam2006_Prestasiakademikpelajarkolejuniversiti.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/332/ |
_version_ |
1643643076663574528 |
score |
13.211869 |