Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai

Ponteng sekolah merupakan salah satu masalah disiplin yang semakin ketara. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai, Johor. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang pelajar ting...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Nor, Norhasilah, Hamzah, Aspaniza, Junus, Nurul Farhana
Format: Article
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/1/JEPC-5-2012-003.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.23000
record_format eprints
spelling my.utm.230002017-10-13T12:19:17Z http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/ Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai Mat Nor, Norhasilah Hamzah, Aspaniza Junus, Nurul Farhana L Education (General) Ponteng sekolah merupakan salah satu masalah disiplin yang semakin ketara. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai, Johor. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang pelajar tingkatan Empat. Pemilihan sampel kajian ini berdasarkan semakan buku kedatangan kelas dan buku kehadiran sekolah. Soal selidik telah digunakan sebagai instrument kajian dan diedarkan kepada sampel. Para pelajar ini dipilih secara rawak mudah. Analisis kajian dibuat berdasarkan min dan peratusan dengan menggunakan perisian Statical Packages for the Social Science (SPSS) versi 19.0. Ujian kebolehpercayaan telah dijalankan ke atas 10 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan Alpha Cronbach yang diperoleh ialah 0.849. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa punca utama berlakunya ponteng di kalangan pelajar ialah faktor rakan sebaya. Keputusan kajian menunjukkan faktor rakan sebaya merupakan faktor paling dominan yang mendorong pelajar ponteng sekolah. Kajian ini juga mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktor ponteng seperti faktor sikap pelajar, suasana sekolah, guru, rakan sebaya, keluarga dan media elektronik dengan pendapatan keluarga. Tahap faktor gejala ponteng di kalangan pelajar sekolah menengah secara keseluruhannya adalah berada pada tahap yang sederhana. 2012-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/1/JEPC-5-2012-003.pdf Mat Nor, Norhasilah and Hamzah, Aspaniza and Junus, Nurul Farhana (2012) Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai. Journal of Educational Psychology & Counseling, 5 . pp. 12-29. ISSN 2231-735X
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mat Nor, Norhasilah
Hamzah, Aspaniza
Junus, Nurul Farhana
Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai
description Ponteng sekolah merupakan salah satu masalah disiplin yang semakin ketara. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai, Johor. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang pelajar tingkatan Empat. Pemilihan sampel kajian ini berdasarkan semakan buku kedatangan kelas dan buku kehadiran sekolah. Soal selidik telah digunakan sebagai instrument kajian dan diedarkan kepada sampel. Para pelajar ini dipilih secara rawak mudah. Analisis kajian dibuat berdasarkan min dan peratusan dengan menggunakan perisian Statical Packages for the Social Science (SPSS) versi 19.0. Ujian kebolehpercayaan telah dijalankan ke atas 10 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan Alpha Cronbach yang diperoleh ialah 0.849. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa punca utama berlakunya ponteng di kalangan pelajar ialah faktor rakan sebaya. Keputusan kajian menunjukkan faktor rakan sebaya merupakan faktor paling dominan yang mendorong pelajar ponteng sekolah. Kajian ini juga mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara faktor ponteng seperti faktor sikap pelajar, suasana sekolah, guru, rakan sebaya, keluarga dan media elektronik dengan pendapatan keluarga. Tahap faktor gejala ponteng di kalangan pelajar sekolah menengah secara keseluruhannya adalah berada pada tahap yang sederhana.
format Article
author Mat Nor, Norhasilah
Hamzah, Aspaniza
Junus, Nurul Farhana
author_facet Mat Nor, Norhasilah
Hamzah, Aspaniza
Junus, Nurul Farhana
author_sort Mat Nor, Norhasilah
title Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng di kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan taman selesa jaya 2, skudai
publishDate 2012
url http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/1/JEPC-5-2012-003.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/
_version_ 1643647440146923520
score 13.2014675