Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor

Kepemimpinan pengetua merupakan elemen penting dalam menentukan keberkesanan sekolah sejajar dengan peranan pengetua sebagai pentadbir, pengurus dun berakauntibiliti terhadap kejayaan sekolah khasnya di bl.dang akademik dun ko-kurikulum. Tujuan utama kajian ialah mengkaji orientasi kepemimpinan peng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Tahir, Lokman, Sidin, Robiah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/1/p10.Lokman%2520Mohd%2520Tahi.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/
https://books.google.com.my/books/about/Proceeding_of_3rd_International_Qualitat.html?id=VEp3AQAACAAJ&redir_esc=y
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.2216
record_format eprints
spelling my.utm.22162017-08-29T08:02:34Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/ Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor Mohd. Tahir, Lokman Sidin, Robiah LB Theory and practice of education Kepemimpinan pengetua merupakan elemen penting dalam menentukan keberkesanan sekolah sejajar dengan peranan pengetua sebagai pentadbir, pengurus dun berakauntibiliti terhadap kejayaan sekolah khasnya di bl.dang akademik dun ko-kurikulum. Tujuan utama kajian ialah mengkaji orientasi kepemimpinan pengetua di negeri Johor. Secara spesiflknya, kajian kualitatif Lelah dirangka untuk mengenal pasti penggunaan rangka kepemimpinan utama pengetua ketika mengurus dun mentadbir berdasarkan kepada jenis sekolah. Kajian ini menggunakan model rangka kepemimpinan oleh Holman dun Deal (1992, 1997) yang terdiri rangka kepemimpinan struktural, rangka kepemimpinan sumber manusia, rangka kepemimpinan simbolik dun rangka kepemimpinan politik. Seramai 6 orang pengetua dart. 35 buah sekolah mewakili enam jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar, Sekolah Sukan Malaysia dun Sekolah Menengah Kebangsaan Luar Bandar Lelah ditemu bual dun dicerap untuk mendapatkan gambaran bagaimana rangka kepemimpinan yang dilaksanakan dun digunakan ketika mentadbir, memimpin dun menguruskan sekolah. Penganalisisan data menggunakan pakej NUDI*ST dun penentuan kebolehpercayaan data dilaksanakan dengan menggunakan m.lai pekali persetujuan Kappa Cohen. Dapatan kajian mendapati pengetua menggunakan semua empat rangka kepemimpinan ketika menguruskan sekolah berdasarkan situasi namun rangka kepemimpinan digunakan datum keperluan dun konteks yang berbeza-beza. Akhir sekali, pengetua haruslah menggunakan orientasi kepemimpinan yang sesuai dengan jenis sekolah yang dipimpin datum usaha melahirkan guru yang berkomitmen tinggi dun dinamik. 2005-08-21 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/1/p10.Lokman%2520Mohd%2520Tahi.pdf Mohd. Tahir, Lokman and Sidin, Robiah (2005) Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor. In: 3rd International Qualitative Research Convention, 21-23 August 2005, Sofitel Resort, Senai Johor. https://books.google.com.my/books/about/Proceeding_of_3rd_International_Qualitat.html?id=VEp3AQAACAAJ&redir_esc=y
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohd. Tahir, Lokman
Sidin, Robiah
Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor
description Kepemimpinan pengetua merupakan elemen penting dalam menentukan keberkesanan sekolah sejajar dengan peranan pengetua sebagai pentadbir, pengurus dun berakauntibiliti terhadap kejayaan sekolah khasnya di bl.dang akademik dun ko-kurikulum. Tujuan utama kajian ialah mengkaji orientasi kepemimpinan pengetua di negeri Johor. Secara spesiflknya, kajian kualitatif Lelah dirangka untuk mengenal pasti penggunaan rangka kepemimpinan utama pengetua ketika mengurus dun mentadbir berdasarkan kepada jenis sekolah. Kajian ini menggunakan model rangka kepemimpinan oleh Holman dun Deal (1992, 1997) yang terdiri rangka kepemimpinan struktural, rangka kepemimpinan sumber manusia, rangka kepemimpinan simbolik dun rangka kepemimpinan politik. Seramai 6 orang pengetua dart. 35 buah sekolah mewakili enam jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar, Sekolah Sukan Malaysia dun Sekolah Menengah Kebangsaan Luar Bandar Lelah ditemu bual dun dicerap untuk mendapatkan gambaran bagaimana rangka kepemimpinan yang dilaksanakan dun digunakan ketika mentadbir, memimpin dun menguruskan sekolah. Penganalisisan data menggunakan pakej NUDI*ST dun penentuan kebolehpercayaan data dilaksanakan dengan menggunakan m.lai pekali persetujuan Kappa Cohen. Dapatan kajian mendapati pengetua menggunakan semua empat rangka kepemimpinan ketika menguruskan sekolah berdasarkan situasi namun rangka kepemimpinan digunakan datum keperluan dun konteks yang berbeza-beza. Akhir sekali, pengetua haruslah menggunakan orientasi kepemimpinan yang sesuai dengan jenis sekolah yang dipimpin datum usaha melahirkan guru yang berkomitmen tinggi dun dinamik.
format Conference or Workshop Item
author Mohd. Tahir, Lokman
Sidin, Robiah
author_facet Mohd. Tahir, Lokman
Sidin, Robiah
author_sort Mohd. Tahir, Lokman
title Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor
title_short Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor
title_full Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor
title_fullStr Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor
title_full_unstemmed Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor
title_sort penggunaan rangka kepimpinan pengetua di johor
publishDate 2005
url http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/1/p10.Lokman%2520Mohd%2520Tahi.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/
https://books.google.com.my/books/about/Proceeding_of_3rd_International_Qualitat.html?id=VEp3AQAACAAJ&redir_esc=y
_version_ 1643643530277552128
score 13.188404