Penggunaan rangka kepimpinan pengetua di Johor

Kepemimpinan pengetua merupakan elemen penting dalam menentukan keberkesanan sekolah sejajar dengan peranan pengetua sebagai pentadbir, pengurus dun berakauntibiliti terhadap kejayaan sekolah khasnya di bl.dang akademik dun ko-kurikulum. Tujuan utama kajian ialah mengkaji orientasi kepemimpinan peng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Tahir, Lokman, Sidin, Robiah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/1/p10.Lokman%2520Mohd%2520Tahi.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2216/
https://books.google.com.my/books/about/Proceeding_of_3rd_International_Qualitat.html?id=VEp3AQAACAAJ&redir_esc=y
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kepemimpinan pengetua merupakan elemen penting dalam menentukan keberkesanan sekolah sejajar dengan peranan pengetua sebagai pentadbir, pengurus dun berakauntibiliti terhadap kejayaan sekolah khasnya di bl.dang akademik dun ko-kurikulum. Tujuan utama kajian ialah mengkaji orientasi kepemimpinan pengetua di negeri Johor. Secara spesiflknya, kajian kualitatif Lelah dirangka untuk mengenal pasti penggunaan rangka kepemimpinan utama pengetua ketika mengurus dun mentadbir berdasarkan kepada jenis sekolah. Kajian ini menggunakan model rangka kepemimpinan oleh Holman dun Deal (1992, 1997) yang terdiri rangka kepemimpinan struktural, rangka kepemimpinan sumber manusia, rangka kepemimpinan simbolik dun rangka kepemimpinan politik. Seramai 6 orang pengetua dart. 35 buah sekolah mewakili enam jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar, Sekolah Sukan Malaysia dun Sekolah Menengah Kebangsaan Luar Bandar Lelah ditemu bual dun dicerap untuk mendapatkan gambaran bagaimana rangka kepemimpinan yang dilaksanakan dun digunakan ketika mentadbir, memimpin dun menguruskan sekolah. Penganalisisan data menggunakan pakej NUDI*ST dun penentuan kebolehpercayaan data dilaksanakan dengan menggunakan m.lai pekali persetujuan Kappa Cohen. Dapatan kajian mendapati pengetua menggunakan semua empat rangka kepemimpinan ketika menguruskan sekolah berdasarkan situasi namun rangka kepemimpinan digunakan datum keperluan dun konteks yang berbeza-beza. Akhir sekali, pengetua haruslah menggunakan orientasi kepemimpinan yang sesuai dengan jenis sekolah yang dipimpin datum usaha melahirkan guru yang berkomitmen tinggi dun dinamik.