Penilaian mata pelajaran sains gunaan (applied science) bagi bidang fizik kepada pelajar aliran vokasional di sekolah menengah vokasional

Mulai tahun 2008, mata pelajaran Sains Gunaan (Applied Science) telah diwujudkan khas untuk pelajar aliran vokasional menggantikan mata pelajaran Sains Teras. Daripada sepuluh modul dalam mata pelajaran baru ini, tujuh adalah kandungan Fizik. Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan pelaksana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Isa, Norlly, Phang Abdullah, Fatin Aliah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14958/1/eprint18-Penilaian_Mata_Pelajaran_Sains_Gunaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14958/
http://www.academia.edu/3014001/Penilaian_mata_pelajaran_sains_gunaan_applied_science_bagi_bidang_fizik_kepada_pelajar_aliran_vokasional_di_sekolah_menengah_vokasional
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Mulai tahun 2008, mata pelajaran Sains Gunaan (Applied Science) telah diwujudkan khas untuk pelajar aliran vokasional menggantikan mata pelajaran Sains Teras. Daripada sepuluh modul dalam mata pelajaran baru ini, tujuh adalah kandungan Fizik. Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan pelaksanaan mata pelajaran Sains Gunaan (Applied Science) bagi bidang fizik kepada pelajar-pelajar aliran vokasional di sekolah-sekolah Menengah Vokasional di negeri Johor menggunakan Model Penilaian KIPP (Konteks, Input, Proses, Produk). Daripada analisis secara terperinci dengan membandingan kurikulum Sains Gunaan dengan mata pelajaran sains yang sedia ada, iaitu Fizik SPM, Sains SPM dan Sains PMR, didapati bahawa daripada 94 hasil pembelajaran yang dinyatakan dalam Huraian Sukatan Pelajaran Sains Gunaan, 22.34% dari hasil pembelajaran itu telah dipelajari sebelumnya dalam mata pelajaran Sains PMR, 43.62% adalah setara dengan sukatan pelajaran Fizik SPM dan 8.51% setara dengan dengan sukatan pelajaran Sains SPM. Oleh itu, kajian lapangan akan dijalankan ke atas 180 pelajar Tingkatan 5 Aliran Vokasional dan guru-guru yang mengajar Sains Gunaan di seluruh negeri Johor bagi menilai secara lebih khusus setiap aspek menurut model KIPP dengan tumpuan khas diberikan kepada modul-modul Fizik.